Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Landin
Försökte hitta om ämnet redan var avhandlat men mina sökkunskaper hittade inget iaf, kanske är blind. Iaf! Har betat av nu drygt 200 mil med 945an min, sköter sig fint, funkar alltid osv, MEN, den är ju allt annat än billig i drift. Med lite kortkörningar och några lekvändor så försvinner soppan som om de vore stort hål i tanken. Senaste tankningen, så kom jag ganska prick 40 mil, räknade då ut ett snitt på 1.3 på hela tankningen... Så då frågade jag min kusin, som kör Opel Rekord 2.0E, storleksmässigt som 7/900, i grund och botten samma insprutning som 940in, bara en tidigare version, den ligger på 0.8-0.9, då med mest lekkörning, alltså mycket sladd osv. Jag har själv kört Rekord, bla när jag tog körkortet körde jag ´86 2.2 som det var portad och planad topp på, trimkam, knackad btr, uppspänd lmm och värre avgassystem på, denna låg på runt 1.1-1.2, då var det fullt ös medvetslös ungefär JÄMT. Ska göra ett test imorgon, har sen sista tankningen bara kört landsväg, och endast snäll körning, så nu ska jag beta av 20 mil landsväg i laglig takt med bränsleekonomi i åtanke, sen tanka den full igen och se vad den tagit.

Så min fråga, vad drar era B230F/FB med M46/M47? Är det normalt att den drar 4 deciliter mer än en Opel som är nästan 10 år äldre?
av NilsO
Om det är många kallstarter och korta sträckor tycker jag inte det låter onormalt med 1,3 liter/mil. Både min 745 (B230F) och 945 (B230FK, "lättrycksturbo") (båda med manuell växellåda) har varit uppe i den förbrukningen. Men kör man mest lite längre sträckor på landsväg eller motorväg ska de inte dra riktigt så mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du läser "min" tråd bränsleförbrukning B234 så står där en hel del. Jag har "fått ner" min förbrukning till lite under 1,3l/mil. Jag kör ju bara korta sträckor (6km enkel resa till jobbet). Har varit "nere" på 1.16. Men det var innan det blev kallt. Jag kör en 745 GLT 16V -88B med (numera fungerande) M46 overdrive låda. Så jag tycker nog att runt 1,3 med vinter däck /körning och då kanske kortare sträcker inte är helt orimligt. När jag körde och hämtade min "nya" växellåda tidigare i höstas så drog den 1,06l/mil, och då låg jag på 120 - 140km/tim (över 4000rpm) på motorväden (c:a 4 mil) totalt fram och tillbaka c: 9 mil, med bara 4 växlar. Till sommaren kommer jag kanske under litern, i alla fall om jag skulle köra någon längre sträcka,

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
För två vintrar sen körde jag 240 -88 med b230f och automat, det bara gick inte att komma under 1,3 mil, bortsett från när jag körde 60 mil motorväg i snitt mellan 110-120 km/h, då gick den på exakt litern.
940in som jag har nu, klarade i början att snitta 0,84 blandad körning, men sedan insåg jag att det var lite för tråkigt att köra så, så då landade vi på 0,9 istället. Under vinterhalvåret ligger jag på 0,95, blandad. Manuell låda och visserligen fb-motorn, har hört att den är lite snällare mot plånboken.
av umekille
En grej i det hela...prova ta bort kontakten i den bakre tempgivaren(under insprutet)
Den reglerar det som en automatchoke gjorde på förgasarbilar och är den kajko
får du chokeverkan även på varm motor.
Edit:vid borttagen funktion ger den bränsle som en varm motor hela tiden.
av Landin
Jeppe940 skrev:För två vintrar sen körde jag 240 -88 med b230f och automat, det bara gick inte att komma under 1,3 mil, bortsett från när jag körde 60 mil motorväg i snitt mellan 110-120 km/h, då gick den på exakt litern.
940in som jag har nu, klarade i början att snitta 0,84 blandad körning, men sedan insåg jag att det var lite för tråkigt att köra så, så då landade vi på 0,9 istället. Under vinterhalvåret ligger jag på 0,95, blandad. Manuell låda och visserligen fb-motorn, har hört att den är lite snällare mot plånboken.
Är B230FB i min också, som förra ägaren fick ner på 0,7 landsväg, jag har nu betat av ca 14 mil enbart lansvägskörning med ekonomi i skallen, körde aldrig fortare än 90, motorbroms i backar osv osv, ja allt de där, sen tanka ja den, och på dom milen så snittade den lite väl 1.1

Umekille: Tack för tipset med givaren, det ska jag ta och testa!
av Håkis
Tyckte min 945:a , B230FK, drog mycket, men verkar inte så när jag hör dessa historier. Den drar minst en liter, hur jag än kör, tycker jag tar det lugn o fint. Dock misstänker jag att den sörplar till ordentligt när man kör lite för fort på motorväg=130

Håkis
av umekille
min 945/93 går på runt 08-09 beroende på körning
sommartid ...vintertid är det ingen konst få den dricka
soppa vid korta kallkörningar...
av Landin
Fick veta av förra ägaren att den givaren var bytt kort innan jag köpte bilen. Att den tar mycket vid kortkörning och lek de fattar, så dum är jag inte :P Men 1.1 snäll landsvägskörning ska den inte ta, den ska inte ta 4dl mer än vad förra ägarn körde den på
av rid54
Det KAN ju va nåt lurt nånstans för >1 l per mil om man kör riktigt defensivt och planerat låter litet mycket. Däckens tryck kan påverka, eventuellt någon broms som håller igen lite (känn på hjulen efter körning) för att nämna ett par tydliga saker. Sedan kan det ju bli mer exotiskt med alla andra moderna felkällor i sensorer och styrboxar, dvs att några värden ligger "lite fel" men inte tillräckligt för att ge felkoder eller liknande. För säkerhets skull kanske det kan vara idé att verifiera vägmätaren mot en känd sträcka.
Mvh
/RID

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]