Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Okej så lite info:

740 från 1987 b230f utan katt och hallgivare i fördelarlocket.
Va hos en kompis och hade åkt skidor (vilket ifs är helt ointressant) skulle sedan hem och medans jag bytte till vanliga skor så lät jag bilen stå på tomgång och puttra. Startade hur bra som helst och visade inga alls antydningar på att strax dö. Sedan helt plötsligt dör den och de va som att nån vred av nyckeln.

Och sedan vägrar den tända i huvudtaget. Visar inge utslag på varvräknaren när startmotorn går.
Bilen har sedan jag köpte den betett sig lite skumt när den är kall, typ verkat som att när man ger fullgas så vill den dö och de börjar skjuta eld ur röret :-)-)
Sedan efter typ 1km gick den som vanligt.

Provat byta:
Relä vid expansionskärl
Fördelare
Hallgivare
Skrapat bort skit från stift i fördelare och på rotorn
Provat byta rotor
Rotorn snurrar så kamremen har inte gått av

Fan mer ska man kolla på?
Hallgivaren jag bytte till va ifs plockad från skroten och kan lika gärna vart trasig ifs, men den såg fräsh ut liksom?
Jag tror mer på jordfel eller nånting, bränsleboxen?

Kom med tips vill gärna schleeeda lite innan snön försvinner! :cry:

Mvh
Provat byta tändmodul också.. :/

Nu har jag alltså provat:
Tändspole
Tändkablar
Tändmodul
Hallgivare
Fördelarlock
Rotor
Tändbox
Relä expansionskärl
Dragit extra jord till motorn
Direktmatat tändspole på stift 15+

utan resultat.

Det enda jag kommit fram till är att tändspolen inte ens för nån ström, mätt på stift 15+ och 1-

Är fan helt lost nu, Hjälp!
igelkottar skrev:Får inte tändspolen ström så sitter väl felet i tändlåset eller om förkopplingsmotståndet brunnit av.
Märkte idag att tändspolen får 12v, men om jag sätter en tändkabel direkt på spolen så får den ingen gnista :S
av rid54
Hej.
Det kanske är idé att mäta strömmen genom tändspolen. Under startförsök ska den brytas för varje tändimpuls. Kan vara svårt att se, men med ett visarinstrument bör man se nålen "rycka till" för varje tändningstillfälle. Om strömmen är 0 eller inte varierar alls är det nåt som är lurt med tändsystemets lågspänningssida.
Mvh
/RID

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]