...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Läst era inlägg och kan komplettera med lite fakta.
Kör 20tons lastmaskin på asfaltområde och hanterar
tunga lyft returpappersbalar...vi saltar ogärna men
måste det saltas så låter vi saltet verka medans vi kör
runt,bara för att mjuka upp den hårda is/snöytan vi kört ihop.
sen skrapar vi först med stålblad sen med en skrapa med gummiblad
för att få bort kvarvarande slask. Det krävs efterarbete för att få asfalten
helt halkfri efter saltandet vilket inte sker på våra vägar.
Saltning måste efterbearbetas vilket inte görs utan vräks bara ut på vägarna
så dem ofta är så slaskiga så man tror det har spöregnat i 12timmar.
av Annders
blådåren skrev:
Isåfall borde dessa (satans??) dubbdäck även få ett avdrag på skatten för att dom dels också sliter sönder isbarken så att dom dubbfria däcken funkar, samt även ett uppskattat antal sparade liv/sjukvårds-kostnader i dom situationer där dubb funkar bättre och undviker olyckor.
Det är svårt att värdera hur många liv som dubben verkligen sparar blådåren. Och eftersom försiktighetsprincipen tillämpas blir det inte många ören som kommer att räknas av. Däremot skall förstås det förbättrade väggreppet via den uppruggade isen räknas med. Men även om dessa faktorer prissätts betvivlar jag starkt att de är av tillräcklig dignitet för att eliminera de negativa externa effekter som dubben förorsakar andra och mot den bakgrunden kommer avgiften ändock kunna motiveras.

I fallet partiklar är det helt rätt att där finns många andra källor likaså. Skillnaden är dock att dessa dels är nödvändiga och dels omöjliga att åtgärda. Dubben däremot kan man minska mycket snabbt - utan några allvarligare konsekvenser - och på så vis uppnå den av EU stipulerade luftkvalitetsmålen.
av SuperEpon
Källan till mina tidigare påståenden
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15826650.ab
Annders skrev: ---
Det finns helt inga signifikanta säkerhetsmässiga skillnader mellan däcken ute i den praktiska användningen.
Fast det finns ju konkreta fakta på att man har längre bromssträcka och sämre kurvgrepp med dubbfria vinterdäck, det påvisar ju varenda årliga däcktest som utförs av alla tidningar och provningsanstalter. Det är ju fysikens lagar!
Här är ett exempel
http://www.vibilagare.se/test/dack/dack ... 2-dubbdack

Dom fungerar säkert jättebra i 9 fall av 10, men som tidigare sagt, när du behöver dom som mest så fungerar de som sämst.
Kör man bara runt på Södermalm och på sin höjd åker till Barkarby för att julhandla så är det väl klart att det inte gör så stor skillnad, men prova att väja för en älg på E18 en kylig vinterkväll så kanske du förstår skillnaden.

Här finns en lite läsning om några fler negativa aspekter av vägsaltet
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... 1art11.htm
av umekille
Ha Ha kanske stämmer som kompis sa idag att dom saltar
för att Hålla ryggen fri för då har dom ju gjort något och
kan inte bli påhoppade och kanske stämda (myndighet/beslutsfattare)
av agusta44
SuperEpon skrev:
agusta44 skrev: Vad säger statestiken ang vinterdäckens "förödande" partikel nedsmutsning i tex storstäderna som politikerna och Rober collin härjar om. :wink: :)
Än så länge finns det faktiskt ingen statistik alls som påvisar några positiva hälsoeffekter av att inte använda dubbdäck.
Däremot finns statistik som klargör att risken för en allvarlig olycka ökar med 40% om man använder dubbfritt kontra dubbat...
Pest eller kolera?

Precis, låt dom som vill åka dubbat få göra det.
av agusta44
Annders skrev:Både internationella som svenska studier ger bekräftar hypotesen att asfaltsdammet som dubben river loss bidrar till förhöjda halter av slitagepartiklar i utomhusluften. Koncentrationerna växer i princip proportionellt mot andelen dubbade vinterdäck i trafikmiljön.

Hua, tänk vad asfalts partiklar det sprids i luften när kommunen vårsopar våra gator, :shock:
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Många har helt klart en övertro på sina dubbdäck. Mig veterligen finns det bara ett väglag där dubbdäck är bättre än motsvarande dubbfria däck. Nämligen ren hård is. För mig som bor i Halmstad skulle jag aldrig få för mig att köpa däck som är lite bättre några dagar om året och väsnas hela vintern. Ett däck är alltid en kompromiss, det optimala däcket existerar inte.

Salt är bra!
Användarvisningsbild
av Vojje
Vad spelar det för roll om däcket väsnades litet grann förra veckan när du glider handlöst mot en långtradare.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Mycket troligt att jag isåfall skulle glidit även med dubbdäck.

Med din inställning borde ju dubbdäcksförare åka med snökedjor på, tänk om de ligger i bagaget när man närmar sig stupets brant!
Användarvisningsbild
av Vojje
Sannolikheten att tappa greppet är iaf större med mjuka sommardäck än med riktiga vinterdito.
Snökedjor är f.ö. inte tillåtna hur som helst på allmän väg.

Dubbar, anpassad hastighet, antisladd, 4-hjulsdrift och rejält med salt. Där har du receptet :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]