Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Efter service slutade mina kurvljus fungera (ABL). Efter att ha förbryllat duktig mekaniker på Volvo i 2½ timme fick han reda på att numera fungerar kurvljusen bara när ljusomkopplaren står i läge 1. Jag brukar köra i läge 0, för då fungerar det precis som jag vill. Ingen risk för oavsiktligt helljus på dagtid, men det fungerar när det är mörkt. Tidigare fungerade ABL i läge 0 också, så snart det blev mörkt. Men efter uppdateringen är det alltså inte så.

Ytterst märkligt att Volvo inte informerar sina egna verkstäder om vad uppdateringarna innebär.
av Tarsiger
Och detta märklilga får den lika märkliga konsekvensen att inte ens bilägarna, vilka ju är de som ytterst betalar för uppdateringarna, får veta vad dessa innebär!

Från uppdateringar i andra sammanhang, t ex av Microsofts programvaror, är man ju van vid att kunna klicka fram åtminstone en översiktlig beskrivning av uppdateringarnas syften och effekter.

Volvo borde ju via samma kanal som distribuerar uppdateringarna kunna förse verkstäderna med en beskrivning av resp uppdaterings funktionsområde (t ex belysning), syfte (t ex minskat slitage på kurvföljningsmekanik) och för bilägaren märkbar effekt (t ex ABL avstängbar genom läge 0). Vovloverkstaden skulle då kunna skriva ut några textsidor att ge åt kunden där varje av de nyss genomförda uppdateringarna sammanfattande beskrivs.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag förstår inte riktigt varför man inte alltid kan ha strömställaren i läge 1, det har jag haft på alla volvos jag haft i alla tider.

Varför skulle man oavsiktligt slå på helljuset på dagen? Det får amatörerna hålla på med ;-)

/Martin

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?