Annders skrev:agusta44 skrev:Vad säger statestiken, är dödsolyckorna högre i norra delen av sverige än i övriga landet då man inte kan salta på samma vis?
Antalet dödade och allvarligt skadade är lägst på de vägavsnitt som halkbekämpas. Där salt förekommer är olyckorna klart färre samtidigt som trafikanterna kan köra något fortare. Detta stämmer också mycket väl med annan forskning inom området, där sambandet mellan vägbanans friktion och olyckskvot är mycket tydligt. Är det riktigt halt exempelvis (ren is) har vi en olyckskvot som ligger 35 gånger högre än sommartid. Kurvan över antalet dödade och skadade växer också mycket snabbt i samband med att friktionstalen sjunker.
agusta44 skrev:
Hur ser det ut dom dagarna när är riktigt kallt ute och man inte kan sprida äcklet på vägarna, ökar antallet dödsfall och olyckor då,
jag menar då dom dagar det inte är snöstorm och kaos utan bara en riktigt vinter dag med 15- så att saltet inte fungerar.
Ja, det har gjorts sådana försök. Antalet döda och skadade visade sig, helt i linje med resonemanget ovan, öka när man upphörde att salta på utvalda vägavsnitt. Och saltet fungerar även under - 15 C. Det väsentliga är vägbanans temperatur, inte utomhusluftens.
agusta44 skrev:
Jag tror faktiskt att saltet ger en sorts falsk säkerhet, och att många "kör på som vanligt" om det därimot är en väg med vinterväglag så tror jag att man "ser" att oj nu kan det vara halt, bäst jag tar det lungt.
Begreppet riskkompensation passar förstås in även här. Precis samma sak gäller dubbdäck, som inte visat sig minska olycksfrekvensen kontra andra däcktyper, eller fyrhjulsdrift som rent av är överrepresenterat bland dödsolyckorna vintertid. Men saltets friktionsförbättrande egenskaper är ändock såpass stora att det klarar av att hantera de högre hastigheterna. Vägbanan blir ju i princip helt halkfri och även om det driver upp hastigheterna hamnar man sällan på samma hastighetsnivåer som sommartid. Resultatet är alltså både kortare restider som bättre säkerhet och ställt emot alternativet är det därför en samhällsekonomiskt mycket positiv affär.
agusta44 skrev://Dö salt Dö!
Dö är precis vad fler skulle tvingas till om saltet försvinner, rättare sagt en 60 människor extra varje år samtidigt som vägnätet skulle bli mindre användbart med avsevärda välfärdsförluster som konsekvens.
Så tyvärr, saltet (som är förekommande hos 90 procent av trafikarbetet vintertid) är en mycket viktig pusselbit för att erhålla ett fungerande och effektivt trafiksystem. De alternativ som trots allt existerar blir alldeles för kostsamma.
Gillar ditt upplägg Annders, du måste jobba inom trafikverket eller inte? och så åker du friktionsdäck på företagsbilen :)
Om jag förstod rätt så dör, skadas alltså flera uppe i norr än nere i söder, då man inte saltar i den utsträckningen i norr.
Så om man slår ut det på hur mycket folk som brukar vägen dör och skadas flera i norr än i söder?
För salta när det är över 15- fungerar väl ej?
Du skriver också att saltets friktionsförbättrande egenskaper är såpass stora, och där salt förekommer är olyckorna klart färre samtidigt som trafikanterna kan
köra något fortare :shock:
Jag citerar igen: Är det riktigt halt exempelvis (ren is) har vi en olyckskvot som ligger 35 gånger högre än sommartid. Kurvan över antalet dödade och skadade växer också mycket snabbt i samband med att friktionstalen sjunker. Slut citat.
Är det något man måste "forska" i, klart som fan att det är halare ute på vintern än på sommaren, är det ett bra argument till att salta??
Hur är det med snö modden som uppkommer när dom saltar, vilket dom inte alla gånger hinner ploga bort.
Fyrhjulsdriften i moderna bilar är väl utomordentliga på snömoddiga vägar?
Vad säger statestiken ang vinterdäckens "förödande" partikel nedsmutsning i tex storstäderna som politikerna och Rober collin härjar om.

:)