Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Ålder, skadefria år, adress och boendeförm spelar stor roll för premien.

Men det skiljer mycket mellan olika bolag. Min XC60 är t.ex. mer än dubbelt så dyr hos folksam jämfört mot Trygg-Hansa där jag nu har den försäkrad.

/Martin
av zillen
Har haft trygg-hansa i många år då dom haft bra priser och villkor! Men efter att ha fått tre smyghöjningar på ett halvår så ringde jag upp och konfronterade dom med det! Dom hade inget vettigt svar! Mer blåst personal får man leta efter!!! Flyttade till villa för tre månader sen och dom förlorade allt på sin inkompetenta personal! Tre bilar, villa försäkring, vanlig hemförsäkring, två personförsäkringar, olycksfall samt livförsäkringar!! Nu är jag kund hos IF tacka vet jag personlig service :)
Du har ju redan fått många bra svar men vill också säga att kolla med ALLA, och gör det varje gång du byter bil. Bara för att ett bolag är billig på en bil är dom inte det på den nya du köper. Förstår inte heller deras logik vad som gör vissa bilar dyrare.

Sen om du har tid och lust så är det oftast bättre att ringa runt och pressa dom lite, säg att du fått de och de hos ett annat bolag så kan du säkert få vissa rabatter... Annars tycker jag det är mycket smidigt att dom flesta försäkringsbolag kan man gå in på hemsidan och få prisuppgift direkt.
Fyllt 40++, Bor i villa, parkerar i eget låst garage, bilen har blivit 3 år äldre sedan jag tecknade försäkringen och nu år 3 har de höjt premien +1000kr/år som tack för att man varit skötsam och trogen kund. Samma tillval och inga ändringar ifrån min sida.

Vi är ett gäng på arbetet och vi har kommit fram till att just år 3 på försäkringen så höjs premien ganska rejält.
Ju äldre bilarna blir, desto större underlag finns det också för att ge rättvisa premier, i några fall blir bilarna mer skadebenägna och i andra mindre. Jag har faktiskt varit med om sänkningar flera gånger.

/Martin
Min premie smyghöjs lite varje år, även om skadefria år och bonusklasser har stigit varje år.
Ny kostade bilen 6576/år, senaste siffran säger 7320/år för halvförsäkring, så höjning på nästan 750kr under 2 års tid.
Och det är ju inte så att de motiverar varför de höjer, eller öht att de höjt, bara en ny siffra på pappret hela tiden.

Jag undrar också när det ska börja bli "billigare" att äga bil.
Kanske det är 40-strecket man måste passera innan det händer nåt, fyller 36 i år. alternativt flytta ut på vischan.
Fy den dagen vagnskadegarantin går ut och man måste teckna helförsäkring... minst 12000/år.
Så dyrt kan det väl inte vara? Jag bor i Sthlm och när jag hade min V70 3.2 tror jag betalade 7500 per år. Bor förvisso 2 mil utanför city och har över 10 skadefria år.
Trasig Renault Scenic

Nu går det vidare igenskruvat av kåpan[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/se[…]

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]