Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Jag har problem med min dieselvärmare och skulle behöva lite tips och råd från Er:

Min bil är en V70 DRIVe MY11 uttagen i juni 2010 och den har idag rullat ca 9500 mil. Jag upptäckte i höstas när kylan började komma att min dieselvärmare inte fungerade på Timer. När jag kom ut till bilen så var den iskall men inget felmeddelande visades i displayen. Som många andra trodde jag att mitt fel berodde på den berömda mjukvarubuggen men det var samma fel efter uppdateringen. Jag har även problem ibland att starta bränslevärmaren via direktstart när bilen är avstängd.

Däremot går den alltid igång när bilen är startad och bilen blir snabbt varm. Jag kör aldrig med värmaren i läget auto och de gånger jag kört värmaren tidigare så har det varit på timer eller direktstart när den sedan får gå tills den stänger av sig själv. Uppskattningsvis så går värmaren igång ca 30-40% av de gånger jag försökt starta den via timer eller direktstart.

Min bil har sedan några dagar tillbaka en elektrisk motorvärmare installerad samt även batteriladdare kopplad till den. Jag använder alltid den elektriska motorvärmaren när jag är hemma men vill gärna kunna använda dieselvärmaren på jobbet så att bilen är varm när jag ska hem.

Min verkstad läser ut felkoder att värmaren har haft problem att starta men de kan inte se mer än så. Mekanikern tyckte att fläkten lät lite illa men det var inte extremt. Deras förslag på åtgärd är byte av brännkammaren samt fläkt till en kostnad av 8500 kr. Min nybilsgaranti gick ut i somras och bilen är idag 2,5 år gammal.

De funderingar jag har är:

Känner ni till någon mekaniker som är kung på dieselvärmare och som kan ha en teori om vad som är fel? Känns onödigt(och dyrt) att byta hela brännaren när den bevisligen fungerar. Det kanske är så enkelt som att någonting behöver göras rent?

Kan man försöka få Volvo att ta detta på goodwill? Det fanns tydligen en kampanj för fläkten men min bil har inte de felkoder som krävs för detta.

Tacksam för tips och råd
av gsson
Om du är första ägaren borde det la gå på konsumentköplagen? Gäller ju tills bilen är 3 år iaf.

Hade samma problem på min bil förra vintern. De bytte ut några grejor i värmaren. Vet ej exakt vad.
Användarvisningsbild
av Degdala
Som jag nyss beskrev i en annan tråd är det troligt att batteriet är dåligt laddat.
Peanuts bil är uttagen samtigt som min bil och har den intelligenta laddningen som inte laddar fullt i batteriet.
Nu har jag laddat upp mitt batteri fullt med laddare och den här veckan har det fungerat.
Jag kopplade även bort minus anslutningen under en timme efteråt för att rensa eventuellt lagrade dumheter i minnet, har ingen aning om det är bra eller dåligt att göra så.
Jag kanske är ute och seglar med mina teorier, men om det var hårdvarufel på värmaren borde den ju även krångla när bilen är igång.
av Peanuts
Konsumentköplagen funkar tyvärr inte i det här fallet eftersom bilen är en leasingbil.

Jag är inne på samma tankar som Degdala när det gäller batteriet. Jag har ju nu en batteriladdare kopplad till den elektiska värmaren och det kanske kan göra att bränslevärmaren funkar bättre. Det konstiga är ju varför det ska vara dålig spänning i batteriet. När jag pendlar till jobbet går bilen dagligen 20 mil landsväg vilket borde räcka mer än väl för att ladda upp det kan jag tycka.
Jag ska testa värmaren några dagar till för att se om det blir någon skillnad nu när den får extern laddning.

Jag undrar också om det kan finnas någon risk med att koppla bort minuskabeln från batteriet ett tag?
Hej,

Hade samma problem. Volvo återkallade dock min bil, och gissningsvis fler, för ett par veckor sedan med ett brev eftersom dom kommit på att detta var en bugg i mjukvaran. Efter en gratis uppdatering som tog några minuter fungerade timern perfekt!

Henrik
av Peanuts
Den mjukvaruuppdateringen har jag fått på min bil utan förbättring. Mitt problem är att värmaren även har svårt att starta på direktstart vilket inte ska påverkas av buggen.
Användarvisningsbild
av Degdala
Det hjälpte inte på min bil heller tyvärr.
I morse krånglade den igen, det lät som den misstände och stoppade med ett rökmoln efter c:a 10 minuter på timerstart.
Då gick det inte att direktstarta, den bara slog om till "Direktstart från".
Startade på samma timertid igen och då gick den tiden ut.
Körde 55 mil i går så batterispänning borde vara OK, laddade fullt för en vecka sen.
av Tim
I 9 fall av 10 så är det ett läckande avgassystem till värmaren, vilket resulterar i att det bildas avgaser innanför innerskärmen där även insugsslangen till värmaren sitter. Vilket resulterar i att värmaren stannar. Vad är det för verkstad du har varit på där inte teknikern vet om det problemet? Lättaste att undersöka om det är problemet, är att ta bort hjul och innerskärm, starta värmaren och spruta på sådana här läckspray som finns att köpa som bubblar sig. Köp inget nytt avagssystem för det läcker det också. Köp en tub avgaspasta och stryk på tills det är helt tätt överallt.
av Mattece
Har fått problem med min värmare också. Kör en XC70 2010 som gått 7000 mil nu. Det började förra vintern. Då bytte man hela värmaren, men det funkade inte ändå. Det visade sig att det var cirkulationspumpen till värmaren var trasig. Gamla värmaren monterades tillbaks och ny pump monterades. Efter det så funkade det som det skulle. För några veckor sedan började problemen igen. Värmaren försöker starta, men slår ifrån efter några minuter. Inget felmeddelande på displayen. Detta händer även efter långfärd. Men ibland så fungerar den, var femte gång kanske. Skall in på Volvo och kolla eventuella felkoder nästa vecka.
av Peanuts
Nu vill jag inte jinxa någonting men sedan jag installerade min elektriska motorvärmare med batteriladdare så har dieselvärmaren fungerat. Jag använder alltså elektrisk motorvärmare hemma på morgonen och dieselvärmaren på jobbet på eftermiddagen/kvällen. Det stödjer lite teorin om att det kan ha varit dålig laddning i batteriet. Jag får se om det fortsätter så här men hittills har värmaren fungerat 10 gånger i sträck utan problem.
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]