Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SuperEpon
#708567
Ja, det verkar ju onekligen så.
Förstår dock inte varför man behöver två olika illustrationer och förklaringar av samma procedur bara att i ena fallet så sitter en xenonlampa i huvudstrålkastaren...
Om det hade varit en stor skillnad i hur själva strålkastarhuset ser ut och saker sitter på lite olika ställen så hade väl också illustrationen sett annorlunda ut?

Jaja, jag ger mig nu... Dom kanske hade en dålig dag när dom gjorde den delen av instruktionsboken :roll: :D
av Lövet
#708589
Håller med dig. Bilder bara förvirrar. Hade räckt med texten "helljuslampan byts på samma sätt både vid xenon- och halogenstrålkastare"
Användarvisningsbild
av bjornw
#709100
Angående huvudfrågan har jag kört med konverterat helljus i våra tre senaste bilar utan några som helst problem och med ett mycket bättre ljus. Eftersom XC60n har så bra original-ljus behöver man inga extraljus efter konvertering av helljuset.
Brorsans Passat med tre st Bosch halogen extraljus har ungefär samma tryck i ljuset men med halogens nackdelar.
av JimmyK
#709173
bjornw skrev:Angående huvudfrågan har jag kört med konverterat helljus i våra tre senaste bilar utan några som helst problem och med ett mycket bättre ljus. Eftersom XC60n har så bra original-ljus behöver man inga extraljus efter konvertering av helljuset.
Brorsans Passat med tre st Bosch halogen extraljus har ungefär samma tryck i ljuset men med halogens nackdelar.
Hur upplever du starttiden för xenonljusen är det störande? vad använder du för lampor och ballast?
Användarvisningsbild
av bjornw
#709351
JimmyK skrev:Hur upplever du starttiden för xenonljusen är det störande? vad använder du för lampor och ballast?
Det finns en fördröjning, men det är ju inte så att de börjar på noll utan kanske 60-70% innan de ökar till 100% på 10-15 sekunder vid första starten. Halvljuset fokuserar om direkt så man får bredden på en gång, det är längden som det tar lite tid med. Efter en kortare avbländning går det fortare. Tycker inte det är ett bekymmer men det är förstås subjektivt hur man upplever det.

Har använt konverteringssatser från Xenonkungen och VVME (kina-skräp) och båda lyser ungefär lika men den senare har haft problem vid temperaturer kring -30.
Användarvisningsbild
av MartinS
#709428
bjornw skrev: Brorsans Passat med tre st Bosch halogen extraljus har ungefär samma tryck i ljuset men med halogens nackdelar.
Det är ju inte så konstigt Passatens orginal ljus är kass, de har väl inte ens en extra helljuslampa vad jag förstått utan lyfter bara Xenon ljusbilden?!

/Martin
av SuperEpon
#709582
bjornw skrev:Brorsans Passat med tre st Bosch halogen extraljus har ungefär samma tryck i ljuset men med halogens nackdelar.
Vad ser du för nackdelar med halogen? Enda jag kan komma på egentligen är ju effektiviteten (xenon har ju bra mycket mer lumen/watt än halogen).
Utöver det kan jag egentligen inte komma på nåt?
Det är en billig ljuskälla som tänder direkt, konstant färgtemperatur och som är väldigt pålitlig. Att den blir varm är ju både en för- och nackdel eftersom den håller lampan is- och snöfri.

Xenon är ju en ganska dyr och krångligare ljuskälla som inte tänder direkt, tappar brinntid ju mer du tänder/släcker den och med väldigt många felkällor (mycket elektronik), men såklart med en svårslagen effektivitet.
Överväger fördelarna verkligen nackdelarna alla gånger? Är xenon så fantastiskt som alla verkar måla upp det?

Har inte hittils hittat någon som säljer eftermarknads xenonkit med produkter från kända tillverkare (Phillips, Osram osv), hur kommer det sig? Allt kan väl inte bara handla om pris?
Användarvisningsbild
av bjornw
#710167
SuperEpon skrev:Vad ser du för nackdelar med halogen? Enda jag kan komma på egentligen är ju effektiviteten (xenon har ju bra mycket mer lumen/watt än halogen).
Utöver det kan jag egentligen inte komma på nåt?
Det jag tycker är nackdelar med halogen är främst att det reflekteras mer i regn och snö, det absorberas mer av våta ytor och det krävs mycket större lampor för att ge samma ljusmängd (flöde) som med Xenon. Sedan tycker jag rent subjektivt att det är ett vilsammare ljus och det är lättare att upptäcka oväntade inslag i körningen med det, men det har nog att göra med att det lyser mer. En vanlig 55W halogenlampa i ett halvljus ger ca 1200 lumen, en Xenon på 35W ger ca 3200 lumen. Med en begränsad storlek på reflektor och strålkastare går det helt enkelt inte att få ut lika mycket ljus med Halogen som Xenon.
av SuperEpon
#710390
bjornw skrev: Det jag tycker är nackdelar med halogen är främst att det reflekteras mer i regn och snö, det absorberas mer av våta ytor och det krävs mycket större lampor för att ge samma ljusmängd (flöde) som med Xenon. Sedan tycker jag rent subjektivt att det är ett vilsammare ljus och det är lättare att upptäcka oväntade inslag i körningen med det, men det har nog att göra med att det lyser mer. En vanlig 55W halogenlampa i ett halvljus ger ca 1200 lumen, en Xenon på 35W ger ca 3200 lumen. Med en begränsad storlek på reflektor och strålkastare går det helt enkelt inte att få ut lika mycket ljus med Halogen som Xenon.
Med andra ord är det ju bara effektiviteten som är ett problem :)
Färgtemperaturen går ju att ändra genom t ex blått glas (vilket såklart medför minskat ljusflöde, som återigen är ett effektivitetsproblem).
av trasker
#719146
Hur har du kopplat in xenonlamporna bjornw?

Funderar på att sätta in xenon i ställer för att hänga på extraljus, det är inte mycket ljus som saknas.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]