Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Misstänker att det då är en VDO mätare, det var nämligen dom som tillverkade dom mätarna åt Volvo. Om nu inte givaren följer med
så måste du skaffa en med rätt mätområde jämfört med mätaren. VDO har givare som passar till din mätare, vilken jag har för mig
visar 0-3bar? VDO/Volvogivaren monterar du där oljetryckskontakten i dag sitter (Som nämndes i inlägget ovan). Kabeln som är
ansluten till oridinarie oljetryckskontakt ansluter du i stället till ena polen på oljetrycksgivaren, sedan drar du en ny sladd in till
mätaren från andra polen. Givaren jordar i blocket. Observera att du ska ha en givare med varningskontakt som sluter mot blocket
och INTE en isolerad! Nu vet jag inte exakt hur originalmätaren ska kopplas in, men 12V matning till mätaren tar du förslagsvis från
cigaretttändaren eller någon annan säkrad källa som har ström redan i läge ett på tändningen.

Ett tips om du ska köpa givare är att köpa en med M10x1 gänga och en adaptermutter från M10x1 till M14x1,5 som gängan i blocket
är. Givaren med M10x1 gängan är nämligen bara hälften så dyr som den med M14x1,5! För jag misstänker att det sitter väl en B230
i bilen?
Hejsan!
Hela Mätarprojektet föll i glömska tills förra månaden, då oljetrycksgivaren till lampan gav upp, så jag lyckades få tag på en till synes fräsch på skroten.

så äntligen fungerar också oljetrycksmätaren, nu är det bara en fråga som återstår, vill ha yttertemp, volt, oljetryck, i samma mätarhus,

blir till att fundera på under semestern i mellandagarna, men är det nån som har ideer så är dom alltid välkomna :)
Kom över en 850 klocka (standard displayen) idag, och har en 760/940 klockjusteringsknapp som fanns på vissa modeller, tänkte prova bygga om originalklockan på 740n så jag får digitalklocka och yttertempmätare där tänkte då anväda 940ns yttertempmätare.
Får se om det lyckas, klart vore ju lite häftigt med Färddator också :D

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]