Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kkj
Konstaterade idag att 240 fälgar inte passar på 900 modell. Verkar ta på kanten av bromsoket. Går det om man smärglar ner en lite lätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
kkj skrev:Konstaterade idag att 240 fälgar inte passar på 900 modell. Verkar ta på kanten av bromsoket. Går det om man smärglar ner en lite lätt?
Alla 940 och senare 740 modeller har 15" fälg diameter (bromsarna är större). Alla 240 och tidiga 740 har 14". Det står på däcket (på 940-in) vilken storlek du ska ha. Det går inte att ha fel. Det går heller inte att använda 850 och V70 fälgar. Dom breddar mer innåt, så det tar i fjäderbenet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Passar gör dom samma et samt bultcirkel dock kräver 940 15" pga 280 resp 287mm skivor fram
240 samt 740 gl/gle har 262mm och då passar 14" fälgar
av kkj
Naturligtvis vet jag att det är 15 tum, men min fråga var om det går att få dem på plats ändå eftersom det verkar som att det är ganska lite som tar. Tänkte om någon försökt. Har nämligen fina däck från min förra 240 (tjocka och härliga 80-profil!)
av kkj
Ja, tanken på spacers har slagit mig. Tänkte inte på att Biltema kan ha. Det verkar som att det tar lite på den del som är flytande. Alltså inte den med bromscylindern.....om ni förstår. Men som sagt spacers är ett alternativ
Och "Tungviktarn" visst! 80-profil är man ganska ensam om!! :-) 80-profil, för de tunga grabbarna :mrgreen:
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev:Jag har 240 turbo-fälgar på min. Det är bara fram som det tar i. Jag använder en 3 och en 5 mm spacers och då fungerar det.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... st-333320/
Om ni änvänder spacers och har "flytande" bromsok, tänk på att "lämna plats" så ni inte står där med nya bromsklossar och inte får på fälgarna.

Mvh
Lennart

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]