Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av gsson
Xylen skrev:
gsson skrev:
Xylen skrev: Du glömde perk ;)
Vad är perk? ?:-/

Sen såg jag att preem inte har etanol i sin 98 oktan ännu. Dock vet jag att jag analyserat 98 oktan som haft närmre 10% etanol. Men den kanske inte var svensk iofs.
Det borde du allt veta ;) det är en förkortning precis som man säger ipa om isopropanol dom doseras in samtidigt.. Du får suga lite på det så ser vi om du kommer på vad det är :wink:
Var tvungen att googla. Perc är det Perchloroethylene? jag hoppas verkligen inte det och tillsätts det i bensin? Aldrig hört talas om ärligt talat. Man brukar ju inte vilja ha klorföreningar i sina bränslen. Usch. :\
av gsson
Xylen skrev:Perkloretylen eller tetrakolretylen är korrekt benämning. Gömde bort tråden :oops:
Ingen fara. Kan dock inte förstå varför man vill ha det i soppan? Är ju inte speciellt trevligt ämne. :/
Användarvisningsbild
av Elvis
pekka88 skrev:Skiljer sig kvaliten på soppan från bensinbolag till bensinbolag?
Nej, med tanke på att alla hämtar från samma depåer så är det ingen skillnad mellan bolagen.

Däremot kan det variera från mack till mack. Skitiga tankar och låg omsättning är två exempel som kan sänka kvaliteten.
av Xylen
Elvis skrev:
Nej, med tanke på att alla hämtar från samma depåer så är det ingen skillnad mellan bolagen.

Däremot kan det variera från mack till mack. Skitiga tankar och låg omsättning är två exempel som kan sänka kvaliteten.
Nja det stämmer inte riktigt dom hämtar från samma depåer men vissa depåer har bara soppa från vissa raff så det beror lite på vart man bor i landet. Det ända man kan vara säker på som privat person är att v-power alltid kommer från st1 och att tallolje diesel kommer från Preem.
Användarvisningsbild
av Elvis
Xylen skrev:
Elvis skrev:

Nja det stämmer inte riktigt dom hämtar från samma depåer men vissa depåer har bara soppa från vissa raff så det beror lite på vart man bor i landet. Det ända man kan vara säker på som privat person är att v-power alltid kommer från st1 och att tallolje diesel kommer från Preem.
Okej, jag har läst lite produktblad, och funnit följande:
ST-1 anger för V-power (benämns för övrigt "V-power E5") att oktantalet 98,5 och den innehåller 4,94% etanol.
ST-1 anger för BF98 att oktantalet är >98 oktan och att den kan innehålla upp till 5% etanol.
Preem anger för BF98 att oktantalet är 98,5 och att den kan innehålla upp till 5% etanol.
OKQ8 anger för BF 98 att oktantalet är min 98 oktan och den kan innehålla upp till 5% etanol.
Statoil anger för BF 98 att oktantalet är 98,0 oktan, de säger inget om huruvida den kan innehålla etanol.

Jag överlåter åt er att dra era egna slutsatser.
av gsson
Elvis skrev:
Okej, jag har läst lite produktblad, och funnit följande:
ST-1 anger för V-power (benämns för övrigt "V-power E5") att oktantalet 98,5 och den innehåller 4,94% etanol.
ST-1 anger för BF98 att oktantalet är >98 oktan och att den kan innehålla upp till 5% etanol.
Preem anger för BF98 att oktantalet är 98,5 och att den kan innehålla upp till 5% etanol.
OKQ8 anger för BF 98 att oktantalet är min 98 oktan och den kan innehålla upp till 5% etanol.
Statoil anger för BF 98 att oktantalet är 98,0 oktan, de säger inget om huruvida den kan innehålla etanol.

Jag överlåter åt er att dra era egna slutsatser.
Sen är det ju fritt för tillverkarna att additivera hur vad de vill i blasket. Kan onekligen variera från ställe till ställe. Tyvärr så står inte det med i något produktblad.
Användarvisningsbild
av Elvis
gsson skrev: Sen är det ju fritt för tillverkarna att additivera hur vad de vill i blasket. Kan onekligen variera från ställe till ställe. Tyvärr så står inte det med i något produktblad.
Är det verkligen det? Med tanke på hur mycket standarder som bensin skall utfylla (SS, EN, ISO) så känns det som att utrymmet för egna hopkok inte är så stort. Dessutom torde det bli svårt att få betalt för det.

Drivmedelsbranschen är som bekant ett oligopol, dessutom har de rätt tuffa miljökrav på sig. Ett bra sätt att tjäna pengar är naturligtvis samverkan om transporter, depåer mm.

Några fakta:
I Louddens oljehamn i Stockholm lagras all 95-oktanig bensin i bergrum ägda av AB Djurgårdsberg, ett bolag samägt av oljebolagen.
Källa: http://insyn.stockholm.se/miljo/documen ... Bilaga.pdf

I Bergs Oljehamn i Nacka säger ägaren Statoil själva i sin presentation att "alla oljebolag lastar här"
Källa: http://www.statoil.se/file_archive/07fa ... _Bergs.pdf
En person som jobbade där för ett antal år sedan berättade att olika bolag lastade sina tankbitar från samma cisterner.

Jag tror fortfarande att jag får samma soppa oavsett vad det står för företagsnamn på mackens skylt.
av gsson
Elvis skrev: Är det verkligen det? Med tanke på hur mycket standarder som bensin skall utfylla (SS, EN, ISO) så känns det som att utrymmet för egna hopkok inte är så stort. Dessutom torde det bli svårt att få betalt för det.

Drivmedelsbranschen är som bekant ett oligopol, dessutom har de rätt tuffa miljökrav på sig. Ett bra sätt att tjäna pengar är naturligtvis samverkan om transporter, depåer mm.

Några fakta:
I Louddens oljehamn i Stockholm lagras all 95-oktanig bensin i bergrum ägda av AB Djurgårdsberg, ett bolag samägt av oljebolagen.
Källa: http://insyn.stockholm.se/miljo/documen ... Bilaga.pdf

I Bergs Oljehamn i Nacka säger ägaren Statoil själva i sin presentation att "alla oljebolag lastar här"
Källa: http://www.statoil.se/file_archive/07fa ... _Bergs.pdf
En person som jobbade där för ett antal år sedan berättade att olika bolag lastade sina tankbitar från samma cisterner.

Jag tror fortfarande att jag får samma soppa oavsett vad det står för företagsnamn på mackens skylt.
Kan bara säga att det är en jädra blandning som bensinen består av. Så länge de följer EN 228-specifikationen så spelar det egentligen ingen roll vad det är för "skräp" i soppan. Det är ju olika årstider som det ska blandas för bland annat.

Vet att Shell hade högre oktantal förr, de fläskade på mer additiv helt enkelt.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]