Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har läst lite om att vissa har gjort det, vore trevligt om någon kunde säga vart man kan köpa en passande fjäder som drar tillbaka handbromsvajern när man släpper på handbromsen. Sen även hur man sätter dit den på bästa sätt.

Har även läst om en ditskruvad nippel som man kan smörja genom då och då så det inte kärvar ihop, vore också väldigt intressant att veta vart den ska placeras osv.

Bilder vore en superbonus :)

Har rengjort och smort ett par gånger nu, håller några dagar.. Sen blir det sämre och sämre. Satte skydd runt om så det inte kom in skit i mellan mekanismen, det höll några veckor iallafall :roll:

Börjar bli tröttsamt :( Har ingen lust att byta ut hela oken bara för handbromsen.

Tack på förhand!
Jag försökte också flera gånger att smörja och fetta in den rörliga armen på handbromsen.
Det höll någon vecka sedan var det dags igen. :(
Jag antar att axelns tätning är trasig och den rostar och kärvar.
Jag tvivlar på att det är värt jobbet att försöka att fixa den.
För min del blev det ett nytt ok.
Har kört nu i ca 3månader och allt är bra.
Om du hittar någon bra lösning så berätta gärna det.
Jag tror att vi är många som vill veta.
Samma här, innan jag kappsla in den så blev fettet skithårt efter allt skit som hamna där då man körde, som sagt så höll de tlite bättre. Men jag vettefan vad besiktningen skulle säga om man kommer in med bubbelplast inlindat runt oket ;)

Synd att man inte har ett garage bara, så man kan mecka utan problem :(
Denna handbromsmekanism. Alla x40 ägare får detta problem förr eller senare verkar det som.

Tidigare smorde jag också upp min mekanism med 5-56 och liknande och det funkade några dagar innan problemet återkom. Sedan testade jag att smörja upp den med bromsvätska istället. Tog en kniv och pillade gummitätningen mellan oket och armen åt sidan och hällde bromsvätska där innanför tätningen och bankade på armen några gånger med hammare tills den återgick i sitt ursprungliga läge. Detta håller 0,5-1 år innan jag behöver upprepa samma procedur. Passar på att göra detta när jag skiftar däck.

Visst, det är "konstgjord andning" men det är ju billigare än att köpa nya ok.
Åfan... Det håller så länge alltså med bromsvätska. Jag pilla upp tätningen och tog i fett. Nu efter några månader får man spänna vajern vid mittkonsolen, dock så är den nästan helt spännd :( Så man får ta bort däcken innan besiktning och börja om.
Nu vet jag inte i detalj hur delarna ser ut i den aktuella bilen, men jag kan berätta om en metod att smörja nya bromsvajrar.
Tag en plastpåse av lite kraftigare sort, gärna en sådan plastmapp/plastficka som man har till A4-papper. Klipp av hörnet och trä påsen över vajerhöljet. Det avklippta hålet skall alltså inte vara större än att det nätt och jämt går om höljet. Sätt några buntband runt för att täta ordentligt. Gärna några varv med eltejp också. Häng upp vajern högt så att den hänger i huvudsak lodrätt i sin hela längd. Häll i olja i plastpåsen, plastmappen som nu fungerar som en tratt. Använd en så seg olja som går att få fram, kedjeolja till motorsågar t.ex. Lägg tidningar på golvet under andra ändan på vajern och vänta tills oljan kommer ut där. Ta ner vajern och "tratten" och häll tillbaka överflödig olja. Vajern är nu smord och i läge för att monteras. Är det två vajrar så gör man ju naturligtvis båda på en gång.
Detta är en metod från fritidsbåtarnas värld. Där har man smort fartloggens vajrar på detta viset. I moderna båtar har man numera elektronisk fartlogg, men många båtar lever länge, därför är metoden fortfarande gångbar och bra att känna till. Den passar naturligtvis till mekaniska hastighetsmätare i äldre bilar också.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]