Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Passat har bara 7kkr prispåslag för haldex, precis som v60, vilket indikerar att det är samma system där nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Hej!

Ni som testat GEN 5 nu i vinterväglag några veckor vad tycker ni? Är det så illa som befarat med mycket spinn på framhjulen innan bakhjulen kopplas in eller fungerar det OK?

Mvh, Kalle.

Jag känner inte alls samma stabilitet och trygghet vid tex filbyten med moddsträngar
av KalleH
Intressant att höra lite synpunkter på Haldex 5 i vinterväglag... Låter ju inte som någon höjdare faktiskt. Och det blir ju många bilmodeller som går bort om både Volvo, Skoda, Volkswagen, Audi A3 och kanske ännu flera kör med Haldex 5. Kvar blir väl BMW Xdrive, Audi med torsen samt Subaru i stort sett...
Alla är vi väl olika men personligen kan jag tycka att flera sekunders spinn på framhjulen när det är halt, innan bakhjulen kommer in är helt oacceptabelt.
av Maximuspro
Ja har kört x90, x5, A6, Subaru och nu V60 awd (ägt dessa bilar), för normal körning ingen direkt skillnad men när det gäller, typ kört fast, backa med husvagn vid dåligt underlag osv så funkar gen 5 sämre och Subaru bäst men som sagt till normal körning så funkar det bra, jag är nöjd.
av ansjo
Maximuspro skrev:Ja har kört x90, x5, A6, Subaru och nu V60 awd (ägt dessa bilar), för normal körning ingen direkt skillnad men när det gäller, typ kört fast, backa med husvagn vid dåligt underlag osv så funkar gen 5 sämre och Subaru bäst men som sagt till normal körning så funkar det bra, jag är nöjd.
Där håller jag med, och det är bara frågan om någon tiondels sekund innan drivningen kommer igång.
av IngoJ
crumpets skrev:Passat har bara 7kkr prispåslag för haldex, precis som v60, vilket indikerar att det är samma system där nu.
Jag har precis beställt en Passat och ställt frågan till säljaren. Svaret var att de inte kände till något byte. Om det beror på okunnighet eller att något byte ej har ägt rum har jag ingen uppfattning om. Min bil byggs vecka 2.
av KalleH
Det verkar vara lite olika hur lång tid man upplever att det tar innan bakhjulen driver. Allt från någon tiondels sekund till flera sekunder. Kan det vara så att systemet ibland är hyffsat snabbt att koppla in bakhjulen och ibland lite segare? Någon tiondels sekund låter okej i mina öron men däremot inte 5 sekunder...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Det verkar vara lite olika hur lång tid man upplever att det tar innan bakhjulen driver. Allt från någon tiondels sekund till flera sekunder. Kan det vara så att systemet ibland är hyffsat snabbt att koppla in bakhjulen och ibland lite segare? Någon tiondels sekund låter okej i mina öron men däremot inte 5 sekunder...
Idag har jag kört långresa med bilen i skitvädret och Gen 5 har fått bekänna färg.

De där tiondelarna märks rejält, om man tex accelererar och passerar moddsträngar och snömodd i landsvägsfart så ålar sig bilen en del när det småsläpper innan systemet korrigerar.

Visst går bilen bra på vägen, mycket bättre än en FWD, men den är ju inte i närheten av hur en XC70 med Gen 4 går, den går ju som tåget i de lägena och är superstabil. Jag längtade tillbaka till min My10 varje gång jag passerade en moddträng i hög fart.

Så inte tycker jag att de där tiondelarna är ok, det är ju en resa tillbaka till slutet av förra århundradet och första Haldexgenerationerna som kopplades in på 1/7-dels hjulvarv.

Btw, 5 sekunder har ingen hävdat, däremot kan man göra 5 meter långa slirspår med framhjulen vid snabb start på grus innan bakhjulen kommer in i matchen
Användarvisningsbild
av 2013xc70
IngoJ skrev:
crumpets skrev:Passat har bara 7kkr prispåslag för haldex, precis som v60, vilket indikerar att det är samma system där nu.
Jag har precis beställt en Passat och ställt frågan till säljaren. Svaret var att de inte kände till något byte. Om det beror på okunnighet eller att något byte ej har ägt rum har jag ingen uppfattning om. Min bil byggs vecka 2.
Jeg vet ikke , men har en sterk mistanke om at de bruker gen 4. Jeg følger med på flere forum og bilsider og har ikke sett noe sted at noen andre enn volvo har gen5.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
ansjo skrev:
Maximuspro skrev:Ja har kört x90, x5, A6, Subaru och nu V60 awd (ägt dessa bilar), för normal körning ingen direkt skillnad men när det gäller, typ kört fast, backa med husvagn vid dåligt underlag osv så funkar gen 5 sämre och Subaru bäst men som sagt till normal körning så funkar det bra, jag är nöjd.
Där håller jag med, och det är bara frågan om någon tiondels sekund innan drivningen kommer igång.
Ja, jeg trekker husvagn og og mye av poenget er jo å få en skikkelig trekkvogn, med de egenskapene jeg hadde lest om på flere forum.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]