Variosboy skrev:Du glömde det absolut viktigaste, nämligen orsaken till varför det är som det är.
Ingen vill betala för bra hållbara saker utan köper det billigaste oftast.
Så enkelt skulle det kunna vara. Om det nu inte varit för att samma saker säljs för dubbla priset i mångt och mycket. Då kallas det orginal och är ett medvetet försäljningsval då märkesverkstäderna skulle gå under utan arbete. Inget fabrikat erbjuder reservdelar som inte går sönder mera inom rimlig tid. Det är först på det vi kallar superbilar som man tänkt in slitstyrka i saker, men då tar man tillbaka pengarna på annat. Det finns till exempel garanterat ingen ferrari som lider av dåliga bakvagnsbussningar oavsett om man köpt den dyraste och använder den väl. Men hur tar dom in pengarna då? Tja.. försäljningspriset är ju i en helt annan liga. Sen är servicepriserna också i en egen liga.
En ytligt bekant äger en Ferrari som han låt säga... använder flitigt med tung fot.
För att serva den måste han frakta den till stockholm, det är närmast. Alltså 25 mil enkelresa. Väl där ska man ha bilen 1 dag. Förra gången var det byte av olja, filter och tändstift, samt urläsning av styrdon och bruksdon. (svart låda som berättar för ferrari om bilens användning). Det kostade 39.000kronor. Trots att pengar inte är ett problem så blev även han förbryllad då det inte är speciella stift, eller oljor eller annat.
Hans bekanta valde att samfrakta sin MB mclaren till stockholm för byte av automatlådeolja samt byte av en tändkassett visade det sej. Tändkassetten felsökningen (1 timma) samt oljebytet gick på 47.000kronor.
Är det rimligt? Naturligtvis inte, men det byts heller inget mera än bromsbelägg och vätskor. Resten är ordentligt dimensionerat och därmed uteblir dom intäkterna i verkstan. Då tar dom igen det på annat.