Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Igår kväll fick jag reda på siffrorna för Polestaroptimeringen till T6 motorn i XC60 på MY09 och MY10.

315hk/480nm, släpps om 2-3 veckor. Misstänker att det blir samma siffror på alla T6:or oavsett bilmodell mellan 08 och 10.

ÄNTLIGEN som Gert skulle sagt...

/Martin
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hehe, jag vet någon som kommer skaffa... :)
Du får berätta vilken skillnad det blev.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu var det släppt, 315hk och 480nm. Maximalt vrid är tillgängligt tidigare än på 329hk motorn till och med, det borgar för bra krut.

30hk och 80nm skillnad mot orginal borde väl vara ganska märkbart eller?

Nu får vi se hur länge man kan hålla sig innan jag måste handla uppgradering... 9000 spänn är ju ändå 9000spänn.

/Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
Najs :) Kul att den motorn fått lite kärlek! Kändes lite klent att inte ens plocka 100 kusar per liter. Nu tycker jag att den blev betydligt attraktivare beg-objekt!
Användarvisningsbild
av MartinS
Njae, jag vet inte om jag håller med om att 95hk/liter är klent. Det är inte maxat, men klent tycker jag nog inte

Jag skall nog försöka hejda mig lite till någon annan uppgraderat. I USA är ju motorn sjukt vanlig så där finns det säkert någon amatörrecension att läsa snart.

Intressant och lockande är att den äldre T6 motorn med polestar nu ger mer effekt ända upp till 5000rpm jämfört med den nya T6 motorn med polestar.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul, du får meddela hur det blev. För mig kom det lite frost och snö i mellan, men till våren blir det uppgradering. Av vad man sett på amerikanska forum blir det en enorm skillnad i körupplevelsen.

/Martin
Användarvisningsbild
av dol
crumpets skrev:Rapportera gärna sen hur den känns :)
Första intrycken efter påläggelse (XC60 2009 T6):

Motorn känns precis som förut när man kör i 120 med farthållaren i.
Så då kändes det rent spontant som bortkastade pengar om man ständigt ligger med den i.. Men såklart är det ingen skillnad..

Imponerande:
Körbarheten är faktiskt förbättrad, motorn ligger kvar lite längre på högre växel vid acceleration utan att växla ner..
Motorn känns exakt som tidigare på tomgång och vid svag gasgivning.
Vid kraftig acceleration från stillastående känns det bra, utan toppighet eller ryckningar vid vissa varvtal. 0-100 ingen jätteskillnad..Ingen klubba i ryggslutet helt plötsligt-- ;(

Jag känner störst förbättring i accelereration 90-140 (omkörning).. Uppgraderingen känns väldigt professionell, så som man vill att motorn skall vara från början.. Har egentligen inte hittat något negativt..Möjligen att man vill ha ännu mer effekt.?

Återkommer när jag tankat några gånger och motorn/lådan har adapterat sig till sin nya omgivning och ser om förbrukningen påverkats.. Nu i början är det lite mer fullgas än en vanlig dag :) .. Kanske att bilen låter lite mäktigare vid fullgas acc också.??

Prisvärd uppgradering?? På ny bil skulle jag inte tvekat, på en skrotfärdig 2009 så kanske den kan bota uppgraderingssjukan ett tag framöver och på så sätt bli prisvärd?.. I landsvägstrafik känns en skillnad.. I långsam stadstrafik och på motorväg egentligen ganska bortkastade pengar..

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]