Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
94093a skrev: tror de flästa har BE men vett att det är många som ful kör också särsilt bland långligare.
men det nya körkortet värkar ganska vetigt att ta då det endast krävs en upkörning i körgård och inget prov.
Handlar det bara om manövrering eller måste man visa att man kan surra gods på rätt sätt, osv?
Användarvisningsbild
av joel80
Spoiler »
Tydligen är det lite småfrågor om belysning, lastsurrning och trafikregler.. en säkerhetskontroll av bil och släp och ett körprov.
Inga skriftliga frågor.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Funkar det - i praktiken - att övningsköra med en lättare kombination (typ ett skåp) så man slipper hitta en tung kombination varje gång, om man inte har det? Köra upp måste man ju göra med tung kombo, förstås.
Användarvisningsbild
av joel80
Är väl lite upp till dig om du känner att det räcker med en lättare. Kör du med tyngre måste man ha handledare med som får köra tungt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev:Är väl lite upp till dig om du känner att det räcker med en lättare.
Fråga inte mig :) Man vill väl kunna öva så mycket som möjligt på egen hand, bara. Med en tillräckligt tung bil behöver man ju inte ha så monstruöst släp.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen är det väl lite surt om man åker dit och får böta p.g.a för tungt släp när man "övningskör". Jag har i allafall ingen i min närhet att övningsköra med som har BE. Jag kan "övningsköra" med ett 1300kg släp med vår andrabil som väger mindre för att sen använda samma släp på V70 och då komma över 3500kg i totalvikt.

Vet dock inte hur mycket övningskörning jag behöver, har kört husvagn senaste 4-5 somrarna och känner mig hemma med släp. Tänker kolla upp reglerna lite och se till så jag inte torskar på säkerhetskontroll och sånt. Lite uppfirskning av last och surrningsregler gör nog ingen skada. :)
av Larzan
94093a skrev:
joel80 skrev:Om lite drygt en månad kan man uppgradera sitt B-kort så man får dra 4250kg om nu bilen klarar dragvikten.

Då jag inom någon vecka eller två hämtar ut en ny V70 D3 MY13 som får dra 1600kg (men bara 1240 på nuvarande B-kort) känns det som en bra idé... Så slipper jag fundera på kilon hit eller dit sen. :)

Någon annan som ska upgradera B-kortet elller har ni alla redan BE-kort? Man kan ju nästan tro det med tanke på vagnarna ni verkar dra. ;)
tror de flästa har BE men vett att det är många som ful kör också särsilt bland långligare.
men det nya körkortet värkar ganska vetigt att ta då det endast krävs en upkörning i körgård och inget prov.
fast BE är bätre då man inte begränsas av totalvikterna uttan det faktiska vikterna.
och sen beror det på vad man har för bil som vi har en Jeep grand cherokee med en totalvikt på 3500kilo och en vangn på 1800kilo så är det inte ens i närheten så då behövs BE

men för dig värkar det som ett bra allternativ men fins det några framtidsplaner på en tyngre vagn eller bil så kan det vara värt att ta BE.
går att ta BE gratis via caravan club om du är medläm :D
Fel, utökad B-behörighet kostar 3000kr och utbildningen för BE kostar 3500kr.
Lägg till kostnaden för medlemsavgiften och körkortstillstånd samt böcker, körkort, teoriprov och uppkörning.
http://www.caravanclub.se/images/sektio ... %20221.pdf
Se sidan 22.

Medlemsnr cc71935.
Däremot får man massor av rabatter på bl.a bränsle, färjor och broavgifter och massor av andra saker.
Så medlemsavgiften är snabbt ihopsparad.
av 94093a
Larzan skrev:
94093a skrev:
joel80 skrev:Om lite drygt en månad kan man uppgradera sitt B-kort så man får dra 4250kg om nu bilen klarar dragvikten.

Då jag inom någon vecka eller två hämtar ut en ny V70 D3 MY13 som får dra 1600kg (men bara 1240 på nuvarande B-kort) känns det som en bra idé... Så slipper jag fundera på kilon hit eller dit sen. :)

Någon annan som ska upgradera B-kortet elller har ni alla redan BE-kort? Man kan ju nästan tro det med tanke på vagnarna ni verkar dra. ;)
tror de flästa har BE men vett att det är många som ful kör också särsilt bland långligare.
fast BE är bätre då man inte begränsas av totalvikterna uttan det faktiska vikterna.
och sen beror det på vad man har för bil som vi har en Jeep grand cherokee med en totalvikt på 3500kilo och en vangn på 1800kilo så är det inte ens i närheten så då behövs BE

men för dig värkar det som ett bra allternativ men fins det några framtidsplaner på en tyngre vagn eller bil så kan det vara värt att ta BE.
går att ta BE gratis via caravan club om du är medläm :D
Fel, utökad B-behörighet kostar 3000kr och utbildningen för BE kostar 3500kr.
Lägg till kostnaden för medlemsavgiften och körkortstillstånd samt böcker, körkort, teoriprov och uppkörning.
http://www.caravanclub.se/images/sektio ... %20221.pdf
Se sidan 22.

Medlemsnr cc71935.
Däremot får man massor av rabatter på bl.a bränsle, färjor och broavgifter och massor av andra saker.
Så medlemsavgiften är snabbt ihopsparad.
då har de ändrat förut var det gratis
av umekille
Funderar på bygga en extern dieselvärmare
som bara ger varmluft och skall sitta på en ställning
med tank,men hittar ingen bra begagnad bygga kring.
Någon som har tips? Tänkt koppla luftslangen på den via
en luftventil på husvagnsväggen och sen termostatstyra via
insidan.Edit:hittat några men dem är på 24volt så det fungerar inte.
av Larzan
Finns ganska ofta gamla primuspannor för billiga penningar.
Går ju ha dessa utanför i s.k. spiketält/förgårdar bl.a.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 31

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]