Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sssuew
Hej!

Min 940 i mycket bra skick har stått i garage en tid för att nu få njuta av vintervägarna igen. Tyvärr så uppptäcker jag nu ett svagt tjutande/vinande ljud från kardan/transmission som uppkommer vid ca 40-50 km/h. Det är helt kopplat till hastigheten och försvinner inte när jag kopplar ur och rullar, däremot så försvinner det i högre farter. Har manuell låda med od och oljenivån i den samt i bakaxeln är bra, dessa oljor är bytta för ca 4 år sedan.
Kan det vara stödlager för kardanaxeln?

Tacksam för tips.

MVH Ulf
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte "glädjetjut" över att den äntligen har kommit ut på vägen igen? :D :lol:
Du har inte 16V motorn? Den kan vina i balansremmarna, men då borde det försvinna när du kopplar ur.

Mvh
Lennart
av sssuew
Ja det kunde man tro men det är tyvärr inte glädjetjut, även om både jag och 940 njuter av det fina vintervädret och den underbara balansen i 940'ns bakhjulsdrift. Nej jag har en vanlig B230 2 ventilare 130 HP och vinandet är inte bundet till motorvarvet utan kommer svagt vid 40-50 km/h och sjunger där för att sedan försvinna vid högre fart. Jag misstänker kardanlager eftersom det uppkommer nu när det är kallt och att det följer varvtalet på hjulen men om någon har varit med om detta själv och vet vad det är så är jag tacksam för tips. MVH Ulf
av zillen
Byt det då.. Hur mycket kan det kosta egentligen?! 940 med od låda.. Rätt gammal bil som säkert gjort sig förtjänt av lite omsorg!
av rd350
Lätt att kolla stödlagret, ta av konsollen som det sitter skruvat i, känn och snurra på lagret så märker du om det är kass. Mycket vanligt fel särskilt om det uppkommit när bilen stått länge (fukt i lagret som ger rostskador)

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]