Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#708692
Tycker inte heller att "kupevärmaren" är bra om man jämför med v50 (eller passat).
#708713
PaNi skrev:Det där har jag funderat på. Är det så att även dieselvärmaren använder sig av inställd kupétemperatur? I så fall skulle man ju ställa upp temperaturen till max innan man ställer bilen för natten så att så mycket snö som möjligt smälter dagen efter. Eller eldar värmaren bara på så länge den går?
Jag tror att jag läste att det är så det funkar i bruksanvisningen till V70 D3 MY13. Den siktar på att ställa in den värme du senast hade i kupén.
#708748
Måste blivit ändrat i och med service för min va som en bastu förra året men mer ljummen i år
#708751
PaNi skrev:Det där har jag funderat på. Är det så att även dieselvärmaren använder sig av inställd kupétemperatur? I så fall skulle man ju ställa upp temperaturen till max innan man ställer bilen för natten så att så mycket snö som möjligt smälter dagen efter. Eller eldar värmaren bara på så länge den går?
Det är ju enkelt att testa :)
#709407
XC70-DE,D4,aut MY13.
Upplever samma sak, när det är kallt räcker värmaren nätt o jämt till, även om den gått 50 min.

En annan sak, när jag valt auto i klimatmenyn trodde jag att värmaren skulle gå igång automatiskt vid
kallstart (-10).

Gör den det utan att det indikeras på färddatorn, det står AV där vid dessa tillfällen.

Mvh
#709419
jagskriverXC70 skrev:XC70-DE,D4,aut MY13.
Upplever samma sak, när det är kallt räcker värmaren nätt o jämt till, även om den gått 50 min.

En annan sak, när jag valt auto i klimatmenyn trodde jag att värmaren skulle gå igång automatiskt vid
kallstart (-10).

Gör den det utan att det indikeras på färddatorn, det står AV där vid dessa tillfällen.
Mvh
Ingen indikation. Enda gången du ser något sådant vid körning är om du startat den manuellt och inte stänger av den, skulle det då visa sig att bilen inte behöver extravärmen så visas att den är aktiv tills den slår av sig själv efter viss tid.
#709426
corzair skrev:Kan det vara så att dom håller tillbaka lite på fläkten för att spara batteriet?
Så kan det absolut vara. Motorn är säkert bra varm och fram- och sidorutorna isfria. När motorn sedan går och batteriet laddas så värms kupén snabbt med fläkten på auto.
#709431
Jag kollade när det var -12 grader ute. Värmaren gick i 50 minuter. Sen var kylvätskan 60 grader när jag körde iväg. Varmt i kupén var det också, och det borde det ju kunna vara, med den motortemperaturen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]