Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

För att göra lång historia kort. Köpte XC60 för några veckor sen. Några dagar efter åkte den in till Volvo-verkstaden för garantireparation. Körde därefter hem den i garaget. Närsta gång jag skulle ha den, såg jag på förardörrens insida en 2 cm lång reva samt en 5 cm lång repa på dörrens lackade yta vid låset ungefär. Lämnade in den igen för omlack och byte av dörrens insida. De knorrade inte nämvärt även om det såklart är omöjligt för någon av oss att bevisa hur skadan uppkommit. Jag visste ju att de eller lackverkstaden hade orsakat det, men var glad att de inte bråkade utan fixade det.

Hämtade bilen igår och körde hem den i garaget. Idag när jag skulle hämta en sak i bilen ser jag på yttre bakdörrens ruta 4 suddiga prickar ca 5 mm i diameter. Jag tror det är smuts och gnuggar lite med en fuktad trasa. Sen känner jag med fingret och det är skrovligt. Det ser ut ungefär som om någon tagit en sandblästrare och kört en halv sekund på vardera punkt. Uppenbarligen något som har skavt emot, det är på samma sida som dörren de fixade så jag misstänker ju givetvis att det är de eller lackfirman som gjort även detta. Men då det är på utsidan kan det ju likaväl har orsakats av någon dåre som parkerat bredvid då bilen stod på den allmänna parkeringen utanför bilfirman (det tog en vecka att få detta fixat pga restad del).
Vårat villagarage är låst, ingen är där mer än jag, vi har inga barn... så listan misstänkta är ganska kort.

Bilen har gått 50 mil så ni kan ju förstå att jag inte vill ha det så här på rutan. Och jag tänker inte tjabba mer med verkstaden då det är svårt att "bevisa" skuld då bilen har stått ute obevakad.

Jag såg att jag via Volvo-försäkringen har 100 kr i självrisk vid reparation av stenskott, och detta ser precis ut som typ 10 små stenskott per punkt (4 punkter). Vad tror ni, går det att fixa eller måste jag hosta upp med 1600 kr för att byta hela rutan (självrisk glas)?

Givetvis drar jag ju mig för att lämna in bilen hos dessa klåpare som inte kan vara rädda om en ny bil för 400.000 kr, men vad har man för val?

Kan tillägga att jag själv är sjukt pedantisk och vet varenda repa och stenskott hos alla bilar jag äger/har ägt. Parkerar alltid längst bort på parkeringar etc etc. Och jag lovar, hade jag åsamkat en skada av denna karaktär, då hade jag märkt det.

Tacksam för svar
S
av Droopy
Det fins ju andra än Volvo som kan byta rutan, verkstäderna idag är ju totalt hopplösa på det mesta, och skador på bilarna som uppstår när de är inne på rep/service verkar ju tyvär allt vanligare. Själv så bytte jag från bilbolaget i S-vall, var meningen att den skulle servas där nu efter jul men jag kommer inte att lämna den där, trots att jag har serviceavtal.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ta det med de som lagat bilen, så länge dom har den inskriven är det deras ansvar, oavsett var dom väljer att parkera den.

/Martim
av MrNorth
MartinS skrev:Ta det med de som lagat bilen, så länge dom har den inskriven är det deras ansvar, oavsett var dom väljer att parkera den.

/Martim
Har ju lust att göra det, samtidigt var den ju inne för att fixa en grej som de hade orsakat, även om de inte själva ville medge det. De har kollat bland mekanikerna och ringt till lackfirman och de hade ingen aning om detta. Det kändes som om de mest gjorde denna åtgärd (lack + ny dörrinsida förarplats) på goodwill. Det känns inte helt okej att komma några dagar senare med en ny grej. Man känner sig som en sniken typ som har gjort skador på sin bil och försöker utnyttja stället där man köpt dem för att få det åtgärdat kostnadsfritt. Hade nog känt mig lite dum faktiskt, även om jag *vet* att jag har rätt i sak. Det känns ju helt otroligt att de har orsakat en ny skada när bilen var inne för att åtgärda en annan skada som de orsakat. Kan man ha sån otur?

Det är kanske typiskt svenskt beteende, jag vet inte... man skanske skulle gå in och slå näven i disken istället.

Så ni tror det är uteslutet att det går att fixa med stenskottsreparation? Det är ny ruta för 1600 som gäller? Det är en helt vanlig (ej laminerad, ej solfilm) bakdörrs-ruta som det gäller... Hade helst sluppit bekosta detta, för jag tror det är tyvärr osannolikt att lyckas få Volvo att stå för detta än en gång...

/S
av Droopy
Ingenting förvånar mig längre när det gäller verkstäder, jag har en kollega som är inne på lack för fjärde gången med sin 3mån gamla A6a, första gången skulle de lacka om kofångare fram och back. När vi hämtade bilen hade de lackat kofångare F&B + huv och bäda frammskärmar? ingen vet varför. Bilen var full i slipdamm och stank färg. Lacken var såklrt under all kritig, en rinning på 30cm på ena framskärmen + kopiöst ,med damnoppor överallt på det nylackerade.

Då vi synade bilen såg vi att backdörren hade 4-5 uppslag som inte fans innan. Bilen är nu inne för fjärde gången och de har fortfarande inte lyckats få till en bra lack och bakdörren är ännu olackerad, de hade försökt slipa med något grovt 3dje gången den var in och orsakat kraftiga rosor i klarlacken. 10 veckor har han åkt lånebil. Man förstår verkligen ingenting som kund en sådan gång, hur svårt ska det vara att lackera en bil när man jobbar som lackerare och hur svårt ska det vara att vara rädd om kundbilar?
av Droopy
Jag tycker du definitivt du ska slå näven i bordet, jag kan dok förstå hur du känner dig och vet hur jäkla jobbigt det kan vara och påpeka saker man vet inte fans när man lämnade in bilen, helst när det blir följdsaker.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]