Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Exquattro skrev:Efter mer än 25000 mil i Audi A4Q kör jag nu ett par år med V60 AWD istället. Jag vet att jag är i fel modelltråd men eftersom det är här ni diskuterar H5-systemet så gör jag ändå ett litet inlägg i debatten. Jag vill tillägga att jag överlag trivs bra med bilen och det är många väldigt bra sidor med den. Det jag varit mest fundersam över är just AWD-systemet eftersom jag varit så extremt nöjd med Torsen i sitt senaste utförande. Till viss del fick jag rätt och till viss del inte. Jag förstår dock dem som kommer från tvåhjulsdrivna bilar som blir så imponerade även av detta system nu när Kung Bore har vaknat. Om jag börjar med det negativa så är det just igångsättandet. I halka spinner ju drivhjulen lätt loss om man drar på lite. Den knuff som kommer sen när bakhjulen vaknar till liv är på gränsen till pinsam, speciellt t.ex i ett gathörn om man får bråttom ut eller i branta uppförsbackar. Bilen blir också inkonsekvent, skiftar snabbt mellan under och överstyrning som jag inte är van vid. Tidigare var det fördelning 40/60 som gällde i normala fall och man visste alltid vad som hände. M.a.o var A4Q överstyrd och mkt rolig att köra. Det positiva med V60 är att vid kurvtagning i halka blir den också väldigt snabbt överstyrd och med tungan rätt i mun, antisladd av och växelväljaren i Sportläge blir den också underhållande, men, som sagt, på ett lite lurigare sätt. (Kanske ska tacka Fordplattan för det?)Vid lugn och normal körning är den såklart övervägande understyrd. Stabilitet på snabb körning på snö/modd imponerar också. Eftersom intresse är olika och jag inte är intresserad att dra husvagnar och gamla Mercor över leråkrar längtar jag ibland efter en kurvig torr asfaltväg på våren. Här kommer nästa minus, nu är min V60 i princip som vilken framhjulsdriven bil som helst, höjer inte pulsen särskilt mycket. En stor skillnad mot tidigare bil. Men det fattade jag ju innan jag slog till så de lustarna får lösas på annat sätt(MX-5). Fortsättning följer på vintervägarna....

(RO) (D) :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
torkild skrev:Haldex 5. Ser jo fint ut........
Jag tror dom glömde lite när de jämförde gen4 och gen5....

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att Gen 4 var grymt mycket bättre och snabbare tex, Och att Gen 5 är mer en lågkostnadsvariant med mycket sämre prestanda.

Jag önskar Volvo/Haldex kunde lägga pengarna på att förbättra Gen 5 så den blir lika bra och snabb som Gen 4 var istället för att lägga pengarna på reklamfilm...
Användarvisningsbild
av MartinS
matzen10 skrev:
MartinS skrev: Jag tror dom glömde lite när de jämförde gen4 och gen5....

/Martin
Som typ..?
Accumulatorn, som gör gen4 till den kanonprodukt den är.

Du märkte kanske att man inte påvisade en enda prestandaförbättrng mellan gen4 och gen5 i pr-filmen, det är för att det inte finns någon, bara försämringar i prestandahänseende. Enda fördelarna är att den är enklare (läs billigare och lättare).

/Martin
av KalleH
Hej!

Ni som testat GEN 5 nu i vinterväglag några veckor vad tycker ni? Är det så illa som befarat med mycket spinn på framhjulen innan bakhjulen kopplas in eller fungerar det OK?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
KalleH skrev:Hej!

Ni som testat GEN 5 nu i vinterväglag några veckor vad tycker ni? Är det så illa som befarat med mycket spinn på framhjulen innan bakhjulen kopplas in eller fungerar det OK?

Mvh, Kalle.
Jeg har ingen erfaring med awd fra før, testet en del skogsvei og bratte grusveier i høst og var imponert. På vinter føre når det er glatt merkes tregheten før awd slår inn godt, ved igangkjøring og i bakker. I en bakke holdt jeg 20 km og så begynte den å spinne foran, såpass lenge at hvis det hadde vært i sving kunne fronten sklidd sidelengs, og når da bakhjula drar så "hopper" den frem. Det kan være litt skummelt! Det virker som det fungerer dårlig når det er skikkelig glatt og det virker som det går et par sekunder før det skjer no bak.og tro meg , den spinner mye på den tida! Det jo vanlig at det skrytes og reklameres når det kommer en ny versjon, her er det helt stilt!
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
av ansjo
KalleH skrev:Hej!

Mvh, Kalle.
I morse körde jag frugan till jobbet med ca 5-10 cm nysnö på oskottade vägar och jag tog mig fram utan problem. Ett par gånger märkte jag att drivningen inte var riktigt likt som på min förra XC70 MY08, men inte att det blev fastkörning eller liknande utan mer att man inte kom iväg som förr.
Jag är ingen expert, men jag kände mig betydligt nöjdare med just den biten på min förra bil.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Er det noen som vet om passat eller andre merker har tatt i bruk gen5? eller er volvo prøvekanin?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]