Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kryss70
0,84 låter helt okej!
Klart man även ska optimera ifall möjligt 8)
Hur uppför sig bilen med polestar, mer bottendrag på snävare register?

Värdeminskningen "får bli vad den blir", trots allt högt bruksvärde på en XC kontra t.ex Challenger Hemi rolig-sommarbil-halva-året (ligger dock som önskemål hos tomten).

En 3,2 i dagens Sverige är inte heller vad man klassar som normal kapitalförstöring trots allt.
Värdeminskningsköp landar ju på Citra C1-klass eller däromkring. Jättetråkigt :P men bra för A till B-ägaren

Någon som har förhandsinfo på förväntade servicekostnader vid givet miltal?
Svårt att avgöra vilka mil som är bäst att köpa in sig på

Basservice 3,2 7300 mil gick på 4400,- (mechanum)
av Kryss70
Jaha!, nu har Volvo eliminerat oljemätstickan från nya D5-motorn också. Skärpning med det spartanska skandinaviska minimalismen asså !!
Infodisplay -> Read -> Fyll på 0,58l olja!?
Krävs det ett Volvooriginal decilitermått nu också :shock:
När kom motorn i XC70, my från 2009-09?

Gilbert, hur tycker du det fungerar i praktiken?
Hamnat där ännu?
Användarvisningsbild
av apersson850
Minimalism? Kan det bli mer minimalt än en pinne ner i oljetråget? Dagens lösning med elektrisk avkänning, programvara, visning och larm i displayen är ett exempel på hur man kan göra något mer avancerat än vad det hade gått att klara sig med.

Oljestickan finns för övrigt kvar, men man ska vara elitgymnast eller nåt för att komma åt att använda den när motorn sitter normalt i bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men den elektiska funktionen är ju grymt skum.....

Värdet som visas är inte det som läses av med oljenivågivaren utan något slags lagrat värde beräknat av tidigare avläsningar.

Allt för att inte oroa kunden med att visa upp olika värden pga att nivån går upp och ned (vilket den ju faktiskt gör i verkligheten).

Dessutom passade man på att ta bort oljettrycksgivaren, med resultat att verkstäder som glömt fylla olja inte får någon varning alls.

Du kan få en rapport på "Nivå ok", när du kör iväg och några mil senare skär motorn utan förvarning.

Det kan man kalla minimalistiskt.
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:......Men hallå, det finns väl en oljetrycksgivare också, det har det ju funnits sedan förra seklets början.

Och om oljetrycket blir för lågt för att mekanikern glömt fylla på olja så ska väl motordatorn reagera på lågt oljetryck och tända hela instumentpanelen (även om man tagit bort själva oljetryckslampan) som en julgran ......
Nej det finns ingan varning alls ! (jag har provat)
av 2444ever
Felkoden för oljenivågivaren är kanske något man skall plugga in så man kan det utantill i framtiden för säkerhets skull, skulle ju kännas sådär o ställa en fråga här på forumet "vad är felkod xxx?" och få som svar "jo det är oljenivågivaren"...
Nevashno skrev:...
Jag förespråkar manuell låda generellt, men det är heller inte hugget i sten...
@Nevashno: Noterade att du föredrar manuell, nu vet jag inte på vilken årsmodell/modell du bygger det på. Fram till jag köpte min nuvarande -00 så föredrog jag manuell, på den gamla 240an så kunde jag slänga i växlarna och hade inga problem med att hålla på o växla upp o ner i stadskörning. MEN på -00an känns det lite trögare att växla, svårt att sätta fingret på vad det är, men känns inte lika smidigt på något sätt, så nu ångrar jag lite att det inte blev en automatare faktiskt. Så ett hett tips är ju att provköra både manuell och automatare.
Kryss70 skrev:...
Men, ärligt talat nu är det inte lite väl för mycket strul med den spisen eller är det jag som tolkar forumet för hårt?
Eller är det anti-diesel-folket som är ute och kapar trådarna :P
Tycker jag hittar många olika trådar som gäller D5...eller...problem 5 :???:
Vill inte köra billigare vid pump för att behöva oroa mig för intermittenta vinterproblem och annat tjafs när man kör så ofta och även långt.
...
@Kryss70: Jag hänger lite även på lite nyare kategorier än den jag egentligen tillhör, någon gång ska man ju investera i något nytt. Har inte fått någon känsla av att det skulle vara några direkta problem med D5. Det enda jag noterat är att det verkar vara lite problem med DrivE, vilka årsmodeller vet jag inte riktigt.
av Gilbert
Kryss70 skrev: Hur uppför sig bilen med polestar, mer bottendrag på snävare register?
Precis som orginal i registret bara lite mer :)

Ang oljestickan...
Har normal koll om det skulle vara något läckage, kollar regelbundet på parkeringen och runt motor o växellåda. Servar bilen 1 ggr om året och skulle bilen börja dra olja så hoppas jag att elektroniken funkar. Nej, känner inte att det skulle vara ett bekymmer med eller utan oljesticka för min del. Ta i trä...
av Kryss70
VolvoB20 skrev:Men den elektiska funktionen är ju grymt skum.....

Värdet som visas är inte det som läses av med oljenivågivaren utan något slags lagrat värde beräknat av tidigare avläsningar.

Allt för att inte oroa kunden med att visa upp olika värden pga att nivån går upp och ned (vilket den ju faktiskt gör i verkligheten).

Dessutom passade man på att ta bort oljettrycksgivaren, med resultat att verkstäder som glömt fylla olja inte får någon varning alls.

Du kan få en rapport på "Nivå ok", när du kör iväg och några mil senare skär motorn utan förvarning.

Det kan man kalla minimalistiskt
Seriöst alltså?!
Nä nu..!
Jag överväger helt klart att inte skaffa den motorn. Det bara andas strul om en sådan lösning.
Att inte kunna sköta olja på det gamla hederliga viset är ju, enligt personlig preferens, rent bil-helgerån.
Sedan att det finns folk som inte vet hur pinnen ser ut, vad den gör, hur den används eller varför bryr jag mig inte om. Det blir deras plånbok som öppnas vid ev. motor-ras.

Att behöva lämna över sådant åt elektronik, och inte nog med det, som då fungerar på sådant sätt som du beskriver saken - på en sekventiell-turbo dessutom.
Elektronik strular alltid förr eller senare, murphys lag är inte förhandlingsbar.

Jag förstår inte varför det ska vara så onödigt och krångligt. Men det är ju jag. Kollar alltid olja med mellanrum, som man sig bör, senast har jag nu kört i bergslandskap och har såklart behövt fylla på lite olja då stickan visade nedre strecket på pinnen.
Även kort tid efter års-service behövde jag fylla på lite olja. Håller min nivå på eller så nära max det går. Inte i mitten, inte på min-strecket.

Ingår livstids kraftpaket-garanti eller vadå..:?:
Ska höra med handlaren jag provkör hos vad han anser om saken. Antar att Volvo-assistans kommer på tal här.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?