Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
StringerBell skrev: Ett korkat system som ger 50/50 till hjulen utan att tänka är antagligen den bästa medicinen. Fast konstruktörerna verkar bara tänka på kursstabilitet på moddig landsväg - inget fel i det - men att tvingas ha spadar, slirmattor, fan och hans moster i bagaget för att komma iväg till jobbet på morgonen känns inte 2010.

:-)-) :-)-) :-)-)
av asyvan
VolvoB20 skrev: Håller med dig i det du skriver och situationerna du tar upp, men det finns faktiskt ett läge som Haldex har uppfört sig bättre än Torsen som du inte tagit upp, och det är när man klättrar fram i skogen över stubbar och stenar och något hjul kommer helt upp i luften, Då måste Torsen ta till ABS bromsen för att lösa situationen medans Haldex istället kan låsa ihop axlarna. Torsen står ju för Torque-Sensing och i de lägena finns ju inget Torque att låsa på eftersom en axel snurrar fritt och bilen måste dra åt ABS bromsen för att bygga upp Torque så att Torsen kopplingen kan börja jobba. Nu är det väl inte ett vanligt läge för normalföraren att hamna i men jag har varit med om detta och på quattron jag körde tyckte jag att ABS bromsen var rätt seg i att göra detta.
Dagens quattro-bilar har riktigt bra system (mjukvaran/logiken) och bromsar för att kompensera detta. Ett hjul i luften märks överhuvudtaget inte. Begränsningen är givetvis där och är fysisk, om motståndet/kraften som krävs för att flytta bilen är större än det motstånd som kan skapas med bromsarna så är man fast. T.ex om du har ett hjul i luften och något annat hjul står fast mot en sten eller trädrot. Men någon seghet eller dålig verkan av bromsarna (den elektroniska differentialspärren) finns inte idag.
VolvoB20 skrev: Nu har jag ju dessutom bytt till en Gen 5 haldex som tyvärr också är grymt seg så nu vinner väl Torsen även i dessa lägen när ett hjul totalt får 0-friktion.
Och Audi har inlett ett byte från Torsen till en egenutvecklad kronhjuls-differential, vilken ska låsa helt även med noll friktion på en av axlarna. Så utvecklingen pågår hela tiden och det är spännande att följa den, men jag skiljer gärna på egen erfarenhet, repeterbara praktiska tester och å andra sidan teoretiska slutsatser av oss "amatörer".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
asyvan skrev:Dagens quattro-bilar har riktigt bra system (mjukvaran/logiken) och bromsar för att kompensera detta. Ett hjul i luften märks överhuvudtaget inte.".
Då har det hänt underverk precis nyligen för de quattrobilar jag kört uppförde sig som denna Q5an när ett hjul lättade lite.

Det som händer är ju precis det jag märkte av, ABS bromsen hinner inte gå in snabbt nog och bromsa hjulen som är i luften, hde de gjort detta hade ju Q5 tagit sig över direkt utan minsta problem,

mattish skrev:I filmen är det enbart förarens körsätt som gör att dom misslyckas, eller kanske snarare de andra förarnas körsätt som gör att dom lyckas.. Går det inte med lite fart, lös det med mer fart :P
Det där håller jag inte alls med om, Ett bra 4WD system gör att du kan krypa över hindret, ett dålig att du måste ta sats för att komma över.

asyvan skrev: Och Audi har inlett ett byte från Torsen till en egenutvecklad kronhjuls-differential, vilken ska låsa helt även med noll friktion på en av axlarna. Så utvecklingen pågår hela tiden och det är spännande att följa den, men jag skiljer gärna på egen erfarenhet, repeterbara praktiska tester och å andra sidan teoretiska slutsatser av oss "amatörer".
Det är ju idealet och det har ju tex Mitsubishi haft på EVO bilarna under många år. Dvs både en mekanisk diffväxel mellan fram/bak axel och ett lamellpaket kan låsas variabelt .

Det slår ju både Torsen Quattro och Haldex AWD då EVO bilarna har båda dessa system samtidigt och kan få det bästa egenskaperna av båda.
av mattish
Så du menar att för jämförelsen i filmen så hade inte föraren i audin fel körsätt?`Isf var det ju de andra som hade helt fel körsätt eftersom dom tog sats..

Naturligtvis är systemet bäst om man kan stanna med fullt flex och två hjul hängande i luften och få fart på det igen, men det har jag inte sett någon film på. Min offroadare hade klarat det galant till våren då jag hänger i en diffspärr i den, men nu är det rent omöjligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du skrev att det enbart var förarnas fel att man misslyckades. Det håller jag inte med om, jag tycker det är kombinationen av föraren och ett 4WD som är dåligt då bromsningen av hjulen som snurrar fritt är på tok för svag/långsam. Att bara skylla på föraren tycker jag är för enkelt.
mattish skrev:I filmen är det enbart förarens körsätt som gör att dom misslyckas
Jag kan köra över det hindret med en FWD bil om jag bara brassar fullfart in, men i verkliga livet vill I alla fall jag inte det utan smyger hellre över för att skona grejjerna och passagerarna,

Har sett någon film där tex en BMW grejjar detta pga att ABS bromsarna är snabba och bromsar de hjulen i luften så att man får driv på de två som har markkontakt och man kan starta utan några problem.

Jag fattar inte vad som är problemet egentligen, det borde ju inte vara svårt för antispinnen att fixa detta,
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev: Naturligtvis är systemet bäst om man kan stanna med fullt flex och två hjul hängande i luften och få fart på det igen, men det har jag inte sett någon film på. Min offroadare hade klarat det galant till våren då jag hänger i en diffspärr i den, men nu är det rent omöjligt.
Jag vill nog påstå att haldexen i den xc60'n jag länkade till hade klarat det, där stod ju tre av hjulen på rullar. Fast jag är bara glad amatörsom gillar att använda grejjerna så vad vet jag.

/martin
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]