Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nyligen lagt om till ett par nya Nokian WR 195/65 R15 vinterdäck (orubbade) på mina befintliga aluminiumfälgar. Innan jag åkte till däckverkstaden hade jag ingen obalans med de gamla däcken men när jag åkte därifrån så uppkom ordentlig sådan vid ca 50 km/h på mätaren, det kändes som att man satt och körde på en gropig grusväg (inte så mycket i ratten). Åkte tillbaka till verkstaden någon vecka senare för ombalansering och då säger killen att det är obalans i däcken, detta trots att det enligt honom INTE var det när jag åkte därifrån första gången.

Nu har han balanserat om dem och det skall inte vara någon obalans, men trots det så uppstår samma fenomen så fort jag lämnat verkstaden. Känns som sagt som mest vid ca 50 km/h, men naturligtvis även i högre farter. Vad kan vara problemet? Däcken som sitter på nu är inköpta helt nya från Däckonline och har tillverkningsdatum vecka 41 2012. Vore tacksam för förslag på lösningar då detta driver mig till vansinne.

Mvh, Lasse

Tillägg: Aktuell bil är en Volvo V50 Momentum 2008!!!
Var det inte någon i en annan tråd som hade liknande problem varpå han fick byta gummi helt och hållet? Trots flertalet besök och ombalanseringar så återkom felet och det visade sig vara nåt produktionsfel på själva däcken.
Nu tror jag inte att däckbytare snackar mer skit än andra yrkesmän men många däckbytare snackar så mycket skit att det slår lock för öronen. Jag köpte nya däck i våras. Jag hade obalans i de gamla slitna däcken och däckbytaren sa att det var normalt att gamla däck kunde ha obalans. Det skulle bli skitbra med mina nya däck lovade han. De balanserade hjulen och skruvade fast dem. Han berättade hur duktiga de var på att balansera hjul. Jag betalade och åkte hem. Med obalans. Jag tänkte att jag kanske måste köra in dem några mil men det blev inte bättre. Jag körde in bilen till verkstaden här i byn och en av teknikerna körde en runda. Han trodde att det kunde vara obalans kardanaxeln om det nu inte var vanlig obalans. Jag fick en verkstadstid en vecka senare. De kollade det enkla först och konstaterade att det fattades 20 gram på ett hjul och 25 gram på ett annat. Alltså var inte hjulen korrekt balanserade trots att däckfirman försäkrat mig om att så var fallet. Bilverkstaden balanserade om hjulen och sedan var det en ren njutning att köra. Så... lita aldrig på en däckverkstad.
Denna tid på året har ju de flesta fälgar rejält med snö/is/smuts på insidan och behöver rengöras ordentligt före en ballansering.
När sonen la om mina vinterhjul nyligen fick jag bassning att fälgarna va skitiga på insidan, så ordentligt rent för att ballanseringen ska bli ok var det som gällde för min del.
[quote="Vojje"]Bättre att balansera med skiten kvar på fälgen, som ändå snart är på plats.[/quote

Och skiten hamnar såklart på precis samma ställe, och med samma vikt också ?? :roll:

KAN kanske vara lättare att hålla fälgarna rena.... :lol: :lol:
Tack för era svar, jag får nog prova att åka till en annan däckverkstad först och se vad som händer när de balanserat däcken. Om obalansen kvarstår måste det vara däcken det är fel på, har ju svårt att se att det kunnat uppstå obalans i min fram- eller bakvagn bara för att de hissade upp bilen när det första däckbytet genomfördes. Känns ju märkligt om det skulle vara däcken dock, tycker att Nokian står för kvalitet och har alltid varit nöjd med både deras sommar- och vinterdäck tidigare...

/Lasse
Det är inte så fatalt enkelt att du har skit/oxid mellan broms-skivans anläggnings-yta och fälgen ??.
Fast det brukar oftast resultera i en obalans som "kommer och går" i samma hastighet förstås..

Prova att låta däckhökaren vrida däcken ett halvt varv på fälgarna och balansera igen, kan ju vara så att både däckens och fälgens obalans råkar hamna på samma ställe?..
s60t501 skrev:Navringar? Om du ska ha sådana och det saknas någon så får du obalans när hjulen är monterade på bilen,ej i bal,maskinen...
Rätt svar!!! :-)-)

Var hos en annan (mer kunnig) däckkrängare igår och hans omedelbara gissning när jag beskrev mitt problem var att det saknades navringar, och när vi tog av däcken från bilen så saknades det mycket riktigt sådana på samtliga fälgar (ej original). Köpte bilen i våras och säljaren måste glömt att skicka med dessa vid köpet, eller så var han lyckligt ovetande om att dessa behövdes när vintersulorna skulle på...

Tack samtliga för er hjälpsamhet, alltid lika trevligt att ställa sina frågor här på jagrullar.se

Mvh, Lasse

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]