Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Spontant så känns det som du kan lägga D5:an åt sidan vid 100 mil/mån. Värdetapp vid byte är avgörande ( ej inköpspris), men vem vet det med 100%? För att minska risk för hög värdeminskning köp till RÄTT PRIS.

T6= value for the money 8)
av MrNorth
100 mil i månaden och du behöver en pendlarbil?

Kolla vad en mindre diesel kostar, när jag pendlade på riktigt och körde 100 mil i veckan gled jag fram på en gammal S80 med 140-hästarsmotorn. Det var hyfsat bra drag i den, drack ca 0,75 och inte så dyr i drift när det gäller reparationer. Hade den totalt i 10 år, köpte den vid 2100 mil, skänkte bort den vid 32000 mil. Hade en ca 2 cm tjock bunte med verkstadspapper, för tro mig, bilarna slits!

Hade nog inte köpt något nytt med tanke på hur snabbt bilen sjunker i värde enkom för att köra till jobbet. Då hade nog en bättre begagnad bil typ en långmilad S80 passat bättre, som inte kan sjunka mer i värde.

/S
av dissonans
Om man sedan använder bilen utöver pendlingen och tycker det är kul med en nyare bil så är det väl värt det?
För mig är det lätt värt merkostnaden att pendla med bil istället för att pendla kollektivt, och då sparar jag (i sammanhanget låga) 30-40 minuter per dag. Jag har bilen ändå, så kostnaden att köra bilen till jobb blir inte så ofantlig iochmed att mycket av overheaden i garage, försäkring, skatt, årsservice och dylikt minskar avsevärt. Saker som skatt, olja och garage kostar lika mycket oavsett hur mycket eller lite jag använder bilen..(dvs, iaf mellan 0 och 3000 mil) :)
av MrNorth
dissonans skrev:Om man sedan använder bilen utöver pendlingen och tycker det är kul med en nyare bil så är det väl värt det?
För mig är det lätt värt merkostnaden att pendla med bil istället för att pendla kollektivt, och då sparar jag (i sammanhanget låga) 30-40 minuter per dag. Jag har bilen ändå, så kostnaden att köra bilen till jobb blir inte så ofantlig iochmed att mycket av overheaden i garage, försäkring, skatt, årsservice och dylikt minskar avsevärt. Saker som skatt, olja och garage kostar lika mycket oavsett hur mycket eller lite jag använder bilen..(dvs, iaf mellan 0 och 3000 mil) :)
Men du kan ju aldrig komma ifrån att om du säg pendlar ca 80 mil i veckan jämfört mot om du endast skulle använda bilen privat (kanske 2-3 mil/vecka) så kommer du att få lägga en hel del mer pengar på bränsle, service, verkstadsbesök (slitdetaljer som bromsar, styrleder, avgassystem + annat smått och gott) samt försäkring + den avsevärt största posten som är värdeminskning på bilen. Visst, en bil tappar i värde även om den står still, men kör du 3500 mil/år så sjunker värdet som en sten.

/S
av dissonans
MrNorth skrev:
dissonans skrev:Om man sedan använder bilen utöver pendlingen och tycker det är kul med en nyare bil så är det väl värt det?
Men du kan ju aldrig komma ifrån att om du säg pendlar ca 80 mil i veckan jämfört mot om du endast skulle använda bilen privat (kanske 2-3 mil/vecka) så kommer du att få lägga en hel del mer pengar på bränsle, service, verkstadsbesök (slitdetaljer som bromsar, styrleder, avgassystem + annat smått och gott) samt försäkring + den avsevärt största posten som är värdeminskning på bilen. Visst, en bil tappar i värde även om den står still, men kör du 3500 mil/år så sjunker värdet som en sten.

/S
Absolut inte, och det påstod jag inte heller. Men service blir ju inte dyrare, förutsatt att jag inte kör mer än 3000 mil per år (vilket jag inte gör).

Självklart tappar bilen mer i värde om man kör 3000 mil per år än 1000 mil per år, men värdeförlusten _per_ mil blir väsentligt lägre. Försäkring blir också billigare per mil, eftersom skillnaden mellan 1000 mil och 2000 mil för mig är cirka 100 kronor per månad, medan startavgiften (0-1000 mil) är runt 500. Alltså blir även försäkringen väsentligt mycket lägre per mil.

Så jag vidhåller: Kostnaden per mil blir inte så mycket större.

Sen en fråga till dig: Varför i hela fridens namn behöver en person som kör 2-3 mil per vecka äga en bil? Hyr i så fall en bil den dagen man kör bil istället så blir allt mycket billigare. En bil som rullar 3 mil i veckan rullar alltså runt 150 mil per år. En nyare bil som t ex en 3 år gammal V70 tappar minst 2000 per månad oavsett om bilen rullar 150 eller 2150 mil per år. På en så ny bil är det tiden som gör att bilen tappar i värde, inte milen (återigen så länge man håller sig inom rimliga miltal).

Det blir väldigt dyra mil om du för 150 mil ska betala:
6000 kronor i försäkring.
2500 kronor i skatt.
Runt 25000 (minst) i värdeminskning.
3000 kronor för en årsservice.
Säg 6000 kronor för reparationer (bromsarna som inte motioneras, avgassystem som rostar pga att de ständiga småkörningarna aldrig tillåter kondensen att försvinna, däck som spricker och blir gamla trots att de inte slits ner mönstermässigt, ac-anläggning som lägger av osv..)
3500 kronor för parkering/garage.
Runt 42500 för 150 mil. Då ska vi dessutom räkna in ett pendelkort för runt 12000 om året. Då kan vi säga att vi hamnar på 55 000. Det blir en milkostnad på runt 350 spänn.

Om jag kör 2000 mil per år:
7200 i försäkring .
2500 kronor i skatt
Säg 40000 i värdeminskning.
3000 kronor för en årsservice.
Säg 15000 för reparationer.
3500 kronor för parkering/garage.
Runt 67700 för 2000 mil. Alltså en milkostnad på runt 34 kronor, samtidigt som jag sparat tid och stress på att slippa kollektivtrafik. Ökad kostnad på runt 25000 per år, dvs 2000 kronor i månaden. Då ska det tilläggas att varken skillnaden i reparation eller värdeminskning är så stor som jag räknat på, men man ska ju räkna högt.

Vilket alternativ väljer du? Jag vet vilket jag väljer...

Edit: För att förtydliga har jag inte räknat med bränsle, eftersom vi inte har specat vilken bil eller vilket bränsle vi använder. Men eftersom milkostnaden i båda fallen stiger med exakt samma summa (runt 13-14 kronor) så spelar det ju ingen större roll för jämförelsen.
av Herkulez
Längre körsträcka med bilen ger lägre milkostnad. Däremot så får du en högre genomsnittlig månadskostnad under innehavstiden om du kör längre. Man får hålla isär milkostnad och kostnad/mån.

Köpa en ny bil om man kör lite är enligt mig inte ekonomiskt motiverat. Milkostnaden sticker upp i skyarna :shock: Men om man vill köpa en ny bil ändå så är det ju alltid motiverat :-)-)
Köpa en ny bil om man kör lite längre, normalt sett inte ekonomiskt motiverat, men diffen i milkostand i jämförelse med en beggad minskar och det kan då kännas mer motiverat. Detta pga av de olika kostnader som man för en bil, rörliga som fasta.
av Kryss70
Nu handlar det inte om ett nybilsköp heller, istället om en V70 2009. Tillkommer kostnad för det också, men inte direkt nybilspengar i förhållande summa/värdeminskning.
1500 mil om året blir ju 125 mil/månad. Inte direkt svårt att klämma till de extra 25 milen när man väl har en nyare bil stående. Lätt att dra iväg under en skön sommar lite spontant, och det behöver man oftast inte fundera två gånger på med en nyare bil.

@dissonans
15 000 kr i reparationer på 2000 mil eller år?
Hade övervägt ett märke/modellbyte omgående där. Låter som tyska siffror det :???:

Se det såhär istället, du får lägga pengar oavsett vilken bil som införskaffas. Kör du inte så mycket så lär den hålla väldigt länge med normal förväntad skötsel.
Att äga bil kostar alltid. Plånboken begränsar hur kul man kan ha.
av dissonans
Just därför skrev jag "Då ska det tilläggas att varken skillnaden i reparation eller värdeminskning är så stor som jag räknat på, men man ska ju räkna högt."

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?