Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade samma problem med att kulan hoppade av. Har plockat bort den och byggt upp kulans diameter med ca.1,5-2 mm (med veidec plastreparation), filat den till rund igen och tryckte tillbaka den på plats. Det är ca 2 månader sedan nu och den sitter hur stabilt som helst.
Mvh Slezii
Tim skrev:Om staget lossnar och återmonteras igen så måste spjällmotorn kalibreras med vida för att det skall fungera som det ska.
Just den delen tvistas det om ganska ofta. Endel påstår att det inte behövs då den gör en självkalibrering typ var 5:e uppstart, men det är inget som jag har belägg för.

Jag fick mitt virvelspjäll åtgärdat på Volvo då jag hade bilen inne i ett annat sammanhang utan att jag bad om det. Dom hade då värmt staget och tryckt ihop kulhållaren så att den sitter åt hårdare om kulan. Har kört med det så i snart 600 mil nu.
martinfa skrev:Det funderar jag me på.. Mitt länkage hoppar av på den inre kulan under oljelocket och det lär ju vara en lögn i helvetet att få dit nåt som en påminner om ett borr.. eller går det? :???:

Köpte mig en ny plastarm som jag slipa ner där kulan sitter så kulan stack fram,därefter borra jag ett litet hål rakt genom kulan.
Låste därefter armen från att åka utav kulan med en liten tråd genom kulan.
Har fungerat länge nu,smörjer även lederna ibland :-)-)
Lämnade tillbaka min repsats igår och tog ut en ny arm också.. Åkte sen hem om funderade på hur man skulle fästa den då jag tidigare provat med najjtråd men inte fick till det riktigt bra då heller..

Min lösning fick bli att jag kletade i kemisk metall i "kulhålet" på den nya armen, tryckte sen på allt som vanligt och lät det stå och torka över natten. Blev stenhårt, som sig bör, fick inget varningsmeddelande och bilen går som han ska på låga varv igen. Har bara kört 10 mil än.
Dock så får man ju inte det där lilla glappet, eller rörelsereserven, men jag höll armen rak medan det stelnade och kemisk metall bör ju motstå elmotorns krafter.. Tråkigt dock om armen i sig rycks av men men..
Min plastarm hade lossnat från den delen som sitter in emot motorn, under oljeoåfyllningen.
Den del med kulan på (där den lossnat) går jättelätt. Inget som helst motstånd. Ska det vara så?
Monterade tillbaka armen och kan se att den ändrar läge emellanåt så själva elmotorn verkar funka.
Har dock fortfarande en gul varningstriangel och en larmtext motorsystem fel service behövs eller nåt sånt står det. Kommer larmet flesvinna av sig själv efter x antal starter?
Hur vet du att gul varningstriangel beror på lossnat länkarm. Har aldrig fåt varningen på displayen oavset om länkarmen är loss eller inte.Däremot skapas felkoden ,och detta är en annan sak ,den syns bara via felkodläsaren och försvinner när systemet kalibrerar sig själv.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]