Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Har du PPC trim borde du ju kunna trimma tillbaka den till orginal och se (höra) om smällarna även kommer då !!!! :roll:
av jbl
Ingen av dessa har BSR PPC.

Låter inte riktigt bra med smällar. Jag skulle inte vilja ha det så.
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag var lite orolig i början, uppsökte verkstad, uppgraderade programvara, etc. - men verkmästarn i stan sa att R modellerna är designade att göra dessa ljud och att det inte var något att oroa sig för.

Jag kanske överdrev nivån på smällarna, det är långt ifrån som att skjuta loss extraktorn och resten bakåt från ett B20-block (vilket jag upplevt i ungdomens dar). Dock brukar polarna säga att det hörs betydligt mer bakom slutröret än inne i kupen... 8)

Har trygghetsavtal och lär så ha tills jag gör mig av med bilen. Rasar katten eller något annat, så får jag det bytt.
Användarvisningsbild
av CarMan
flyvert skrev:Jag var lite orolig i början, uppsökte verkstad, uppgraderade programvara, etc. - men verkmästarn i stan sa att R modellerna är designade att göra dessa ljud och att det inte var något att oroa sig för.

Jag kanske överdrev nivån på smällarna, det är långt ifrån som att skjuta loss extraktorn och resten bakåt från ett B20-block (vilket jag upplevt i ungdomens dar). Dock brukar polarna säga att det hörs betydligt mer bakom slutröret än inne i kupen... 8)

Har trygghetsavtal och lär så ha tills jag gör mig av med bilen. Rasar katten eller något annat, så får jag det bytt.
nu har ju inte jag kört så många p-2 R bilar, men dom jag har kört har jag inte fått att smälla. kan ju bero på hur man kör också.
hur provoserar du fram en smäl?
Användarvisningsbild
av A80TD
Hur låter den om du varvar ur den ordentligt på, låt säga 3an eller 4an och sen motorbromsar ner till låga varv? Är det ett jämnt avgasljud eller bluddrar och smäller den?
av superpackman
A80TD skrev:Hur låter den om du varvar ur den ordentligt på, låt säga 3an eller 4an och sen motorbromsar ner till låga varv? Är det ett jämnt avgasljud eller bluddrar och smäller den?
om det är mig du menar så måste ja kolla detta, skall även trimma av den och se!
Användarvisningsbild
av flyvert
På min original-R går den jämnt ner på tomgång vid nedvarvning, inget nervöst där.

Smällarna uppstår oftast vid gassläpp i samband med växling och ökar i frekvens i samband med häftig acceleration och höga varvtal.

Dock kan ibland även en "normal" växling ge ett nästan metalliskt "poff" som till en början kunde tolkas som om man kört över något som "studsat upp" under bilen.

Men vill man så är det bara att ge syra och dra ur motorn på varv och moment - då kommer en "pang!" nästan som ett paket på posten! Dock är det ingen 100%-ig garanti att en smäll skall uppstå.

Min upplevelse av smällarna har övergått från negativ till positiv, ljudet från en välventilerad turbofemma står sig bra jämfört med t.ex. S80 V8 som mest "viner" när man ger syra. Har dock inte varit "åhörare" och passivt upplevt skillnaden mellan en S60/V70R och en S80 V8 "driveby".

Men borrar man upp V8 systemet så lär den nog morra mysigt vid provocerande körning... :twisted:

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]

Jag håller på att försöka in[…]

Dina frågor kan du också pröva at[…]

Något liiiitet läkage på brä[…]