Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joel89
Hej

Igår så kom detta meddelande upp på info skärmen i bilen (V70n-00) och en orange lampa tändes (ser ut som nån motordel eller nåt)
Samt att bilen bara gick att köra i ca 20kmh å den hosta å hacka när man körde.

Jag lämnade in bilen på en verkstad, sen ringde han mig å sa att det var nått spjällhus (eller va de nu hette) som va trasigt å behövde bytas.
Sen nu idag när jag var å hämtade bilen så stod det fortfarande "Motorsystem service omg". Jag gick in å frågade han varför det fortfarande stod så; de har å göra med att de är dags å byta olja, filter etc. en vanlig service. Så jag som inte kan något om bilar var nöjd och åkte iväg till skolan igen.

Då på parkeringen upptäckte jag att tomgången verkade spöka lite, den låg runt 1000 varv sen så sjönk den till 500 å sen hosta den till å upp på 1500 sen ner på 500 igen å upp osv. men det står inte längre motorsystem service å när man kör så verkar den funka bra.

Är det någon som vet vad som händer? och motorsystem service är väl ändå inte en helt vanlig service? det låter lite värre tycker jag.

hare fint
//joel :-)-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Det låter inte som att det var en volvoverkstad du besökte.
Precis som du misstänker beryder "motorsystem ..." att bilen har en allvarlig störning.
Säkert är bilen utrustad med en särskild indikering som visar att det förflutit ett år sedan senaste återställningen.
av Joel89
Hej

precis, det var absolut inte en volvo verkstad. Bilen började krångla utanför en bilverkstad så jag åkte in på den eftersom den var så nära.

Men grejen är den att nu, sen jag har kört en sväng på ca. 20 min å hämtat sambon på jobbet så har motorsystem... försvunnit. Kan man vara lugn då?
förutom de att när bilen är varm så pendlar tomgången mellan 500-1500 rpm hela tiden, men när den är kall så står den i princip stilla på 11-1200 rpm.

Vad är det för indikering som man kan se när senaste återställningen skedde?
Vad kan det mer vara för allvarlig störning?

hare fint å tack för svaret
//joel
av Dream
Hej!
Lite gammal tråd, men fick du på vad felet var?
Sitter med samma problem här och googlade fram denna tråd :)

Mvh Lotta

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]