Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan90
För 2 veckor sedan märkte jag att turbon slutat ladda, den verkar inte ladda över huvud taget. Jag märker dock inga konstiga ljud eller liknande, när man kör försiktigt känns bilen precis som vanligt. Bilen har gått ca 11k mil har ägts av mig i över 4k mil med endast en ägare innan(äldre kvinna) så jag tror inte bilen är chippad sen innan.

Dock så påstår min kompis att den var chippad eftersom jag utan problem kunde komma upp i 235 på mätaren.(ca 223 enligt gps) Men jag har hört att 03orna och 04orna går lika bra som äldre T4or? (jag har alltså en Fas 2 -03, "trophy")

Har turbon rasat? Besiktigade bilen för 1 vecka sedan, alla värden var normala enligt besiktningsmannen:
OBD antal felkoder:0
CO:0,0(0,3) HC:085(100)
CO 2500:0,0(0,2) LMBDA:1,00(0,96-1,04)
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan va någon slang till reglerventilen som läcker eller wastegaten som står öppen. Jag tror inte turbon 'rasat', då skulle bilen då dåligt.

/Martin
av rudarmy
unlock26 skrev:Inte helt ovanligt att wastegatestången hoppar av om sprinten rostat sönder.
Så kolla den också..
1+
skruva av skyddsplåten ovanför turbon(mot torpedväggen)3 bult, så ser du ordentligt. svårigetsgrad 1 av 5:)
av johan90
Det låter ju mycket bättre än turboras. Ska göra ett försök att fixa innan jag lämnar in iaf, har knappast gjort något liknande innan. Är min första bil.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]