- ons 12 dec 2012, 17:19
#708180
Reducerar man DSTC (sätter den i läget DSTC SPORT) på min XC70 händer följande med de tre komponenter som ingår i DSTC idag:
Audin ovan har uppenbarligen för klen momentöverföring mellan hjulen på varje sida. Höger bakhjul är i luften, så det har inget grepp alls, och vänster fram har väl rätt dåligt marktryck, kan man tänka sig. Alltså är det bara höger fram och vänster bak som har bra tryck på sig, men de får inte tillräckligt moment för att orka driva bilen framåt. Åtminstone höger bak skulle bromsen kunna blockera helt utan att det är någon nackdel i det här läget.
- Diffbroms (Traction Control): Ingen skillnad
- Antisladd (Dynamic): Begränsat ingrepp
- Antispinn (Stability): Avstängt
Audin ovan har uppenbarligen för klen momentöverföring mellan hjulen på varje sida. Höger bakhjul är i luften, så det har inget grepp alls, och vänster fram har väl rätt dåligt marktryck, kan man tänka sig. Alltså är det bara höger fram och vänster bak som har bra tryck på sig, men de får inte tillräckligt moment för att orka driva bilen framåt. Åtminstone höger bak skulle bromsen kunna blockera helt utan att det är någon nackdel i det här läget.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.