...

Moderator: Moderatorer

av bluesman
Jag åkte in och blev fotad i en fartkamera, fick ett brev att jag var skyldig att uppge vem som körde.
Dom kände inte igen mig, vad gör jag? Är jag verkligen tvungen enligt lag att uppge vem som körde

Bluesman
Användarvisningsbild
av Camel
För hastighetsöverträdelser gäller strikt föraransvar. Det innebär att Polisen måste fastställa vem som kör den bil som trafiksäkerhetskameran registrerat för att kunna utfärda en bot. Polisens utredningsenhet utreder ärendena och utfärdar böter. Man änvänder bl.a. fotot i körkortsregistret som jämförelse till kamerabilden för detta. Fordonsägaren är inte skyldig att uppge vem som kört, eftersom ägaransvar inte gäller för hastighetsöverträdelser som för t.ex. felparkering. Men fordonsägaren bör i normalfallet kunna redogöra för vem som kört och det kan uppfattas som förvårande om man inte kan det.

Se mer här: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ameror.pdf
Spoiler »
Användarvisningsbild
av falcon
jag har råkat ut för samma sak och jag sade bara att jag inte visste, att det var några som kunde ha använt bilen vid det tillfället.
sedan hände det inget.
av Droopy
TS kan vara lungn, kan de inte identifiera vem det är på bilden händer ingenting. Vi får in 1-2st per år på jobbet där det står att regnr XXX XXX framförts på den och den vägsträckan bla bla bla och de vill då veta vilka som har tillgång till bilarna ( iom att det är företagsbilar ). Ingen skickar in något svar och inget händer.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]