Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pd
hejsan upplever vid kallare väderlek med minusgrader att min manuella 6vxl låda kärvar eller går segare att få in växlarna främst 2an.efter 5 min funkar det som det ska.förra vintern märkte jag inte av problemet. bilen har gått 1450 mil och har nybilsgaranti. vad år det som spökar sen upplever jag ett mindre rattglapp i styrningen har varit in och kollat det men de hittar inget fel. Pd
av xerys2012
Vågar nästan sätta en krona eller två på att smörjningen i vxl lådan påverkas av minusgrader och att den därför kärvar lite. Speciellt eftersom den funkar bättre efter fem minuter. Förmodligen inte så mycket att göra åt saken, alt byta vxl lådsolja...

Ratten däremot vågar jag inte svara på. Är det glapp borde ju ÅF kunna hitta felet och åtgärda. Men det kanske är samma sak där. Nåt tmed smörjningen...
Användarvisningsbild
av Bosse78
Ingen låda funkar väl perfekt i minusgrader.... kall olja = seg olja
Användarvisningsbild
av Guru
Pd skrev:sen upplever jag ett mindre rattglapp i styrningen har varit in och kollat det men de hittar inget fel. Pd
Kan du utveckla? Vid vilka körfall upplever du glapp? Film?
Användarvisningsbild
av Pd
växlarna flöt i fint förra vintern även vid 28 minus. rattglappet tyder jag nästan till styrväxeln vid landsvägsfart 100-110 så glappar det ca 7-8mm. störande. har en 05 v70 att jämföra med som inte glappar och växlar fint som gått 5500 mil
Användarvisningsbild
av Guru
Pd skrev:rattglappet tyder jag nästan till styrväxeln vid landsvägsfart 100-110 så glappar det ca 7-8mm.
Menar du att du kan vrida ratten 7-8mm (vid rattkransen antar jag) innan du känner motstånd och bilen börjar svänga?
Har du hastighetsberoende servo och möjligtvis satt den på det tyngsta läget?
Användarvisningsbild
av Guru
Pd skrev:nix har inte hastighetsberoende servo ca 7.8 mm är uppskattat
Skickade PM.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?