Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
Hej
Jag har en 2.5FT -10. Jag har nyligen börjat höra ett lätt klonkande ljud när man kör över större gupp, t ex fartgupp. Jag har nu haft bilen på verkstad för andra saker och då kollade de upp det här och kom fram till att det är en stötdämpare fram som låter (men som i övrigt fungerar bra). Den måste bytas säger de. Enligt verkstan byter man dessutom alltid på båda sidor när man byter. Mitt "klonkande" kommer därför att kosta 7500 SEK att fixa. Är inte det jäkligt dåligt på en bil från 2010 som gått ca 10 000 mil? Måste man verkligen byta på båda sidor?
av Cox
Huruvida dämparna är dåliga eller om du kört sönder den låter jag vara osagt. Men byta på båda sidorna måste du göra.
Annars får du en väldigt svajig bil.
av Fjolnir
Cox skrev:Huruvida dämparna är dåliga eller om du kört sönder den låter jag vara osagt. Men byta på båda sidorna måste du göra.
Annars får du en väldigt svajig bil.
Kört sönder och kört sönder. Det uppstod ett par dagar efter att jag lagt på vinterdäcken utan att jag kört på något. Jag tycker det är dåligt att behöva byta dämpare på en så pass ny bil.
av Flintskallen
Jag pratade med Sachs för ett tag sedan, och de rekommenderar byte av stötdämpare efter 16000mil så de borde hållt längre. Försök få lite goodwill på priset i alla fall. Ring Volvo Customer Relations...
av gsson
Hade samma problem på min skrutt. Vill minnas att det var krängningshämmaren/hämmarna som byttes. Samt fett som byttes.

Och felet fanns enbart vid minusgrader. För övrigt många fel som verkar uppkomma då vattnet frusit... :\
av zillen
testa byta stabilisatorstag först då dom är kända för att börja klonka. strax över hundralappen styck har jag hittat dom för :D
av Tim
zillen skrev:testa byta stabilisatorstag först då dom är kända för att börja klonka. strax över hundralappen styck har jag hittat dom för :D
Nej det är extremt ovanligt kan jag säga dig. Var vanligt förr. Och man provar väl inte att byta, man byter dom om det finns ett glapp i dom. Är dom verkligen säkra på att det dämparna och inte något annat i fjäderbenstornet som låter?
av Fjolnir
Tim skrev:
zillen skrev:testa byta stabilisatorstag först då dom är kända för att börja klonka. strax över hundralappen styck har jag hittat dom för :D
Nej det är extremt ovanligt kan jag säga dig. Var vanligt förr. Och man provar väl inte att byta, man byter dom om det finns ett glapp i dom. Är dom verkligen säkra på att det dämparna och inte något annat i fjäderbenstornet som låter?
Hej

Tack för alla svar.

Nja, jag vet inte hur pass säkra de är. Jag hade bilen inlämnad för annat och bad dem titta på vad som kunde tänkas klonka när de ändå höll på. Jag fick i alla fall betala 795 SEK extra för att de kom fram till att dämparna behövde bytas, men jag tror inte de la ner mycket tid på att undersöka det. Man vill ju vara säker innan man betalar så mycket, men jag vill ju inte heller betala 795 SEK till för att de ska komma fram till samma sak igen...
av zillen
Tim skrev:
konstigt att det säljs en hel del då? Fast vad vet jag folk kanske har dom som bokstöd :)
av Andis
Om du inte vill lägga ut pengar i onödan.

Testa med att lossa ena ändan på stabilisator stagen och sätt fast dom så dom inte kommer in i hjuluphängningen.

Provkör och se om det är tyst.

Då kan man utesluta att felet inte sitter i stabilisator stagen.

Obs Bilen kommer kränga lite mer vid provkörningen.

Byta en dämpare eller inte. Beror ju på hur dyra dom är. Exempel Att byta båda nivomat dämparna bak samtidigt skulle jag inte råda till med tanke på vad dom kostar och om en går sönder är det inget som säger att den andra gör det snart. Min ena gick sönder för 2 år sen men den andra går fortfarande. Har en kompis som också ena gick sönder för när han hörde vad dom kosta sa han byt bara den trasiga och han körde 6000 mil efter det utan att han märkte något konstigt. 10000 mil är enligt mig väldigt lite för en normal körd bil att dämparna redan är slut, känns som att det är ett fabrikations fel på den dämparen som gått sönder om det är dämparen som är sönder. Borde inte kännas någon skillnad om man bara byter ena, är ju trots allt en hel del pengar att lägga ut. Även om normal rekommendationen är att byta på båda sidor.

Berätta hur det går.
Med vänlig hälsning,
Andis

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]