Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gaunten
Hej, ny på forumet här, registrerade mig mest för att jag behöver få reda på en sak. för några år sedan ställde en bekant in sin 264 i vinterförvaring hos min far, det överenskomna priset var 200 kr i månaden. nu har det gått några år, och vinterförvaringen blev åretruntförvaring, då han inte verkar ha tid att pilla med bilen.
just nu är han är uppe i 6000 kr som ska betalas (han har redan betalt runt 2400 vid tidigare tillfällen, så totalt 8400 är förvaringen uppe i), och frågan vi börjar ställa oss är, hur mycket är bilen värd egentligen? hade det varit enklare för honom att bara skriva över bilen på mej? har sökt lite på nätet men hittar inte så mycket info om vad dessa bilar brukar gå för. det enda jag hittade var en norrlandsbil i jättefint skick för 60 000, men det är inte riktigt samma skick som den här.
bilen i fråga är en 81:a, toppackningen antagligen kass (startar inte enligt honom, har inte pillat själv med bilen) ingen rost vad jag vet, men lacken är lite skabbig (blivit repad då den stod ute tidigare) inredningen verkar ok.

Jag vore jättetacksam för svar.
av sicnarf
Det finns en ganska ful sådan 77a på Blocket idag. Den finns i Dalarna och kostar 12000 bara. Så de är inte så dyra.
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_264 ... ?ca=15&w=3
Sen finns den fina 78an också. Men den är lite dyrare. Du får den för 60000.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_2 ... ?ca=15&w=3
Så snart är bilens parkering dyrare än värdet på den om det inte är det redan med tanke på att den ej går och är ej besiktad
av Rådlös
Sedan är det ju ett annat förhållande med värdet. Ägaren kanske tycker att hans bil är "guld värd" medan verkligheten säger något annat. Om han försöker sälja den kanske han inte får bud på mer än ett par tusen, och blir djupt bedrövad för att inte säga deprimerad. Sådant är säkert chockartat när människor får reda på verkligheten. Det gäller ju inte bara bilar. Jag har sett exempel på antikviteter, hus, dödsbon etc. etc. som bara var värt en struntsumma av vad säljarna hade tänkt sig.
Så om du skall bearbeta den här bilägaren så bör du nog lägga upp en plan och först förklara för honom på ett sympatiskt sätt att hyran snart har överstigit bilens värde. Lägg inga chockbud, då är risken att han blockerar sig och vägrar sälja. Så gör det här på ett smidigt sätt.
av Andis
Skriv hur slutet blir på den här historien.

Gissar på att du är frestad på bilen? Eller vill ni bara få bort den?
Låter som det är svårt att få in hyran av ägaren? Eller varför ligger han efter med hyran så mycket?

Låter som den typen av ägare som nog inte kommer sälja. Utan nog enklast att han får bärga den till ett nytt garage.

Tycker dessa bilar är lite kul just för det udda motor valet i dom. Men dom är ju enligt alla uppgifter rejält Törstiga. Men kanske inget problem om du ska ha den som entusiast bil.

Sålde en rejält fin 240 från 1975 för några år sen åt en den sprang inte iväg av sig själv men fick 10000 kr för den och det mycket för att det var en 75a.

Skulle tro att 260 inte betingar mycket mer, mycket på grund av ryktet om rejäl törst.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Guligan
En 260 är väl, oavsett skick, att betrakta som en entusiastbil snarare än en bruksbil. Så bensinförbrukningen borde inte vara en stor fråga. Eller hur många liter per mil drar den?? :wink:
av Andis
Enligt gamla arbetspolare som körde 760 på 80 talet. Tog dom mellan 1,5-2,5 beroende på körsätt. Då sa dom att dom körde normalt. Utan att sita med ett ägg under gasen men inte full gas heller.

260 bordde väll ha liknande förbrukning. Men det är ju som sagt en entusiast bil som ska vårdas ömt. Prv sexorna ska man inte missköta heller dom hillar inte det. :-)

Så cad spelar någon liter hit eller dit per mil för roll.

Desvärre tror jag många försöker få betydligt mer än man får för dom. Man ska se upp lite vad man slantar upp. Sp man inte står med en bil aom vissar sig vara värd en 1/5 del av vad man betalat för den.
av Volvosson
Det går inte sätta ett rakt pris på en sån här bil. Skicket är helt avgörande.
Spannet på en 264 kan ligga mellan 500 kr för ett vrak och kanske 50000 kr
för en pedantskött garageförvarad lågmilare i perfekt skick utan skavanker.

Men i slutändan kan det ju ändå bli så att det är tillgång och efterfrågan som
"förstör" den normala prisbilden. Då kan ibland intressenter trissa upp priset
på ett värdelöst vrak - Samtidigt som en riktigt fin pärla är mycke trögsåld.
av Volvo264GLE
Min 264 GLE -79 11 000 mil kostade 11.500 kr, var då inte besiktigad på 16 år, den startade inte men var i mycket fräscht skick. Fick den att starta och den gick rakt i genom på bilprovningen men dricker 1,4 liter landsväg med en m46.. något är i/på motorn är kasst.

Dock så kan jag aldrig tro att kisen i Nacka får 60 000 för sin. Den har ganska lite men många 260:or har inte gått så långt, visst den har amerikafront vilket höjer priset lite..
Användarvisningsbild
av P1800
Volvo264GLE skrev:Min 264 GLE -79 11 000 mil kostade 11.500 kr, var då inte besiktigad på 16 år, den startade inte men var i mycket fräscht skick. Fick den att starta och den gick rakt i genom på bilprovningen men dricker 1,4 liter landsväg med en m46.. något är i/på motorn är kasst.

Dock så kan jag aldrig tro att kisen i Nacka får 60 000 för sin. Den har ganska lite men många 260:or har inte gått så långt, visst den har amerikafront vilket höjer priset lite..
Hej,
Visst är V6:an törstig, men man behöver inte köpa alla skrönor om dessa motorers uselhet.

262c -79 B27E manuell / OD - Drar 0,9 l/ mil på landsväg, 1,2 l/ mil vid pendling 10km till jobbet. (144GL man/ od tar 2 dl mindre vid samma körning)
780 B280E / automat drar 0,99l/ mil på landsväg och 1,5 l/ mil vid pendling som ovan. (V70 2,4d -10 tar 0,55 resp 0,65)

Till skillnad från Volvos gjutjärnsmotorer vill V6-orna ha vatten och bra olja för att inte trilskas, i övrigt helt OK. Kolla så fint gjutna motordelarna är;-)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]