Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det va inga fel på remmen o tändspolen var redan bytt tydligen..

MEN nu är det så att bilen startade efter att ja fyllt i mer bensin, böt batteri o hade i nått som gör att det inte fryser i bensinen, har nu kört omkring så mycket som det går och bilen går fint, smäller lite i avgasröret när jag gasar upp men annars är det inga fel! Har stängt av bilen o startat den o det är inga problem.

Bilen är så mysko, kan det ha varit så att det hade blivit is nånstanns eller va det bara batteriet som var helt slut? har ju bytt så många saker men den starta ju inte för det..

kanske är lika bra o vara glad nu när bilen går och hoppas på att den går felfritt nu!!
jahapp nu är allt som vanligt igen.. bilen vill alltså inte starta! haha så skrattretande.

har fått höra av många att det är antingen kammen eller rotorn, men har ju kollat bägge men lånade nån grej som jag mäter rotorn med, och när jag gör det så räknar den bara hela tiden, den stannar aldrig på någon siffra. prova o mätte i en annan bil och då stanna den på nästan en gång, alltså den räkna inte hela tiden. eftersom den räknar på min bil när jag mäter rotorn så lär de ju vara fel på rotorn?
ska försöka fixa fram en ny rotor men hur byter jag den? den sitter ju lite knasigt..
Du säger rotorn. Menar du verkligen det?
Rotorn är bara en metallbit ingjuten i bakelit. Det är ingen "aktiv" komponent som kan gå sönder på det viset. Den kan i och för sig bli sliten och oxiderad med åren, men knappast med dom felen som du beskriver.
Vad och hur mäter du på rotorn?
Ja, det är ett tecken på att bränsletillförseln inte är som den skall. Man kan se det så här att du har gnista eftersom den tänder. Och då i förlängningen ett fungerande tändsystem. Vi utgår från det i alla fall.
Du får helt enkelt felsöka hela bränslesystemet från tanklocket, genom tanken, genom pumparna, bränsleledningen, bränslefitret, fuelrailen (som fördelar bränslet till spridarna), spridarna, bränsletrycksregulatorn, och returledningen tillbaka till tanken. Spridarna styrs med elektriska signaler. Det är en tänkbar felkälla, men säkert inte den rätta.
Vill du inte låta en verkstad "ta över" så är den enklaste genvägen en verkstadshandbok det närmaste du kan komma. Där framgår var dom olika delarna sitter och hur man byter dom. I enstaka fall beskriver dom också lite felsökning.
Okej, det får nog bli verkstad nu börjar bli bra trött på det här nu.
Men va ut o provstarta bilen och den starta efter typ 10 vridningar med nyckeln o sen tryckte jag på gasen då dog bilen :s starta den igen och gjorde samma sak och den dog. Varför?

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]