Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahapp, då kom nästa bekymmer. Gäller åter igen 855´an, GLT -94. Helt utan förvarning så har bilen börjat väsnas då man står på tomgång i friläge, dock bara med kopplingen uppsläppt. Trampar jag ner kopplingen blir det tyst. Låter precis som att nått löphjul är dåligt och typ rasslar. Alltså mer som ett plastigt rasselljud, inte metalliskt. Bästa förklaringen jag kan ge på ljudet är väl om man tänker sig att man sätter ett plasthjul på en axel som är nån mm mindre än hålet på hjulet, och sen sätter fart på hjulet så det vobblar/vibrerar lite lätt. Tyvärr kommer det ju inte från "remsidan" av motorn utan från området kring växellådan.

Urtrampningslagret borde det väl inte kunna vara? Då borde det väl vara tvärtom att det rasslar då jag kopplar, eller att det eventuellt rasslar hela tiden? Dåliga synkringar som rasslar har man hört talas om, men borde inte det smyga sig på istället för att bara uppstå? Kan lagret på ingående axeln helt plötsligt ha blivit tvärdåligt? Många tankar blir många frågor då man inte är så jättekunnig :)

Om lådbyte blir aktuellt, passar lådan från en -94 T5? Har en fräsch låda liggandes.
Tack för det. Då vet jag iallafall att det kanske inte behöver kosta så mycket om än hela lådan behöver bytas. Utväxling spelar inte så stor roll för mig. Vet inte hur utväxlingen är på turbolådan, men skulle den dra lite längre på växlarna så skulle det bara vara bra. Tycker 2an egentligen är på tok för kort på GLT´n :) Kom iofs på nu att det kanske skiljer på drivaxlar/knutar och sånt? Har ju iofs dom också men kanske inte funkar ändå?
Nja, jag ska väl ärligt erkänna att det är några månader sen jag kollat nivån i lådan. Är ju lite besvärligt att kolla då det är nivåplugg. Dock har jag alltid bilen parkerat på samma ställe och har aldrig sett en oljedroppe på marken. Inte heller någon synligt läckage kring lådan om man kikar lite snabbt under bilen. Om detta missljud skulle kunna bero på låg nivå i lådan så ska jag ju självklart ta mig tiden att kolla det så fort jag får tomt i garaget. Är det något speciellt man ska göra innan man kollar/fyller nivå på en manuell? Har ju bara bänglat med automatlådor tidigare så jag är lite omvänd och har istället dålig koll på manuella :)

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]