Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

har haft bilen (940, automat-94) sedan februari i år, den har gått 38 000 mil
när kylan slog till i skåne la hastighetsmätaren av, sedan la resterande mätare av samt alla indikationslampor också av - efter det hänt började bilen "stänga av sig" vid läge som: fartbulor, rondellutkörningar, stopp samt lämna företräde, alltså vid lågt varv.
sen kom det ytterligare ett problem samtidigt och det är att den nu bara växlar upp till treans växel.
alla säkringar ser intakta.

min undran är om någon kan säga vad som kan vara problemet? sannolikheten att det är separata fel känns liten tycker jag då alla kom i princip på samma gång.

hjälp och tips är guld värt! :)
tack! // liza
Senast redigerad av 1 blomfagra, redigerad totalt 0 gånger.
Skulle tippa på jordfel, då det ena efter det andra poppar upp. Kolla stomanslutningarna på V-H sida av innerskärmarna (framme vid strålkastarna ) Ta bort flatstiften och gör rent.
Tror även det sitter en stomansl. på kardantunneln bakom mittkonsollen.
På en -94:a så kan du kolla felkoder själv. Sitter på förarsidan i motorrummet.
Börja med att lokalisera jord punkterna på innerskärmarna ena sidan bakom batteriet andra sidan bakom spolarvätske behållaren. Ta bort en kablarna uch putsa upp kontaktytorna på den delen som sitter på skärmen spruta på rostlösare/ kontakt spray tex 5-56 i flatstiften på dom lossade kablarna sätt tillbaka och ta bort några gånger så det blir bra kontakt.

Ang att läsa ut felkoder se länk http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Kanske inte ger något i ditt fall men kan vara bra att göra ändå
Kolla säkringarna bakom askkoppen...även relä som har med bränslet
göra...har du dragkula så kolla upp strömdosan där då den kan ge krypströmmar
om den är skitig(min var helvit av vägsaltet) spraya flödigt med typ 556 där.
Kör bilen varm och ha atingen p-läget eller neutralen ilagd o kolla sen oljemängden'
i vxl-lådan via stickan...fyll på om det är lite olja...ev. kan ett tätt filter i lådan spöka.
kolade nyss säkringarna, igen, och säkring nr 22 hade gått. satte i en ny som gick direkt och efter det fungerar inte heller bakljusen. provade byta den igen - samma sak :-(
kollade i huven vid lyktorna men kan inte veta vilka kablar som går vart, stift, kontakter,säkringar mm är allt lika för mig. oljan i växellådan är kollad nyligen och den var OK. jag vågar INTE pilla ngnstans då det verkar vara så att rör man ngt pajar ngt annat. som sagt - är inte alls speciellt bilkunnig!
Byta glödlampor i bakljusen kan fixa en del fel samt du får bättre
ljus därbak...jo köp en flaska 556 eller liknande o spraya i släpvagnskontakten
(tar för givet din bil har drag) är några kablar lösa där kan de ge kortis.
ja den har drag - hoppas det är något så "enkelt" som kortslutning. kan dock inte fixa en det själv men ska lämna den på en verkstad i veckan. jag vill INTE pilla på ngt i bilen som jag inte vet säkert vad men jag hoppas verkligen att det är ngt kortslutet för det känns inte så dyrt att fixa - eller?
Vet ju inte var du bor, om det är lika mycket vinter där, men att du är ute o kör med bilen i det skicket i vinterväglag skrämmer mig en del faktiskt.
blomfagra skrev:...
och mst idag då köra utan bakljus med varningsblinkersen igång.
...
körde från jobb ikväll med taklampan tänd och varningsblink igång när det var bakomliggande bil.
...
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]