Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Adler skrev:Glömde skriva: Om du vill så kan jag skicka dig en instruktion på hur du byter den :wink:

Mvh Adler
Ja tack - det är vi många som vill :)
Om man bränner effektsteget - hur illa sitter det till och vad kostar ett nytt ? Kan man reparera det på komponentnivå? (jobbar med elektronik)
av Mikael G
Jackson75 skrev:
Adler skrev:Glömde skriva: Om du vill så kan jag skicka dig en instruktion på hur du byter den :wink:

Mvh Adler
Ja tack - det är vi många som vill :)
Om man bränner effektsteget - hur illa sitter det till och vad kostar ett nytt ? Kan man reparera det på komponentnivå? (jobbar med elektronik)
Det sitter monterat på själva fläkten så har du väl fått ut fläkten är det inga problem att byta. Det kostar runt femhundringen begagnat så gissningsvis så ligger ett nytt på det dubbla.
av Flintskallen
Jag bytte själv på min S60 efter förra vintersäsongen. Det är lite pill men inget svårt jobb, tog mig kanske upp mot 2timmar och då stressade jag verkligen inte. Det är skönt att slippa det där kvittrandet!
Användarvisningsbild
av per brand
Jag har även ett lätt gnisslande i fläkten när bilen är kall. När den blivit varm så försvinner det. Kan detta även vara ett tecken på att lagren börjar ge upp? Smörja eller byta? En guide för bytet vore bra om någon har? Tack så länge
Användarvisningsbild
av Dede
Jag snikade och plockade ut fläkten och smorde axeln. Har (peppar peppar) klarat sig nu i snart 2 år och 3500 mil.
Ställde fläkten upp och ner och lät det rinna längs axeln. Snurrade fläkten 20-30 sekunder varje gång jag smort. Smorde ett antal gånger (3-4) eftersom jag höll på att fixa lite annat samtidigt. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar ha funkat.
Dede skrev:Jag snikade och plockade ut fläkten och smorde axeln. Har (peppar peppar) klarat sig nu i snart 2 år och 3500 mil.
Ställde fläkten upp och ner och lät det rinna längs axeln. Snurrade fläkten 20-30 sekunder varje gång jag smort. Smorde ett antal gånger (3-4) eftersom jag höll på att fixa lite annat samtidigt. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar ha funkat.

Härligt med lite positiva tongångar :) Även min börjar kvittra nu vid kallstarter nämligen. Ska ge mig på detta när tid finnes.
Användarvisningsbild
av Dede
Vibrationer bör inte komma om inte lagerna är helt tokslut. Låter nästan mer som obalans i fläkthjul.
Byta lager vet jag inte om man kan. Plocka ner den och kontrollera/rengör fläkthjulet. Är den ändå nere kan du ju passa på att smörja lite också.
av NorrPer
Läser om era gnisslande kupefläktar. Bytta min för ganska prick ett år sedan.
Inte alls svårt. Man går in via hanskfacket, lättar på spärren längst in så viker man ner det mycket lägre.
Sedan kommer man åt fläkten hur enkelt som helst. Ett jobb på max 1,5 tim

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]