Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Har en V70N 2004 2,5T.

När det blir lite kallare ute så får jag ett gnisslande ljud från kupefläkten. Speciellt på låga motorvarv eller när det sjunker snabbt, t.ex. vid inbromsning eller när man stänger av bilen. Stänger jag av fläkten så försvinner ljudet, så jag är säker på att det kommer därifrån.

På senare tid så har det blivit mer frekvent, tidigare var det mest då och då men nu hör man det mer eller mindre hela tiden, dock väldigt lågt när man kört ett tag så bilen är varm och varvtalet är "rätt".

Är det någon som känner igen det? Låter som ett dåligt lager eller liknande, något man kan byta ut eller får man byta hela kupefläkten?
Inte kollat så noga men jag gissar på att den sitter bakom eller under handskfacket, något som är svårt att byta själv eller kräver några specialverktyg?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Inte nån hjälp för dig, men har precis samma ljud i min fläkt. Kan leva med det, men vill ändå veta hur omfattande en reparation är.
av Rövarkungen
Ny fläkt kostar 995 på vparts och 1100 på skruvat. Man bedömer själv om man tycker det är värt att plocka ut fläkten och smörja den för att sedan plocka ut den igen och byta inom ett tag. Hur lång tid beror väl på hur pass bra man får dit sitt smörjmedel kan jag tänka mig. Finns bra beskrivningar på detta här på forumet, bara att söka. Där finns också tips på smörjmedel och mer exakt var på fläkten det ska appliceras.
Användarvisningsbild
av Perc
Det krävs inga specialverktyg. Jag vill minnas att det bara är torx man behöver. Det kan vara bra med ett 1/4" spärrskaft till bitset och kanske en led också, för vissa skruvar sitter jobbigt till. Byt gärna kupéfiltret på samma gång när du ändå ligger där och svär. ;)
av Mikael G
Klassiskt förstadie till utsliten kupéfläkt. Efter ett tag börjar sen fläkten gå trögt och då är inte ett rasat effektsteg ovanligt som följdfel, med resultat att fläkten bara går på en hastighet.
Det är ett par timmars jobb att byta fläkten själv om man är beredd att ligga på rygg men näsan upp under handskfacket och svära över de innersta skruvar som prövar tålamodet och utbudet i verktygslådan.

Har för mig att det blir apdyrt på Volvo, ett par tusen spänn för fläkten och minst lika mycket för bytet.
av Adler
Tjaba!

Att byta ut fläkten på denna bil är riktigt enkelt faktiskt. Inga spec verktyg behövs bara en torxsats. Skulle gissa på att det skulle ta dig, som inte gjort det innan mellan 1-2 timmar.Om du tar bort luckan till hanskfacket så får du riktigt gott om plats och kan se exakt hur den sitter. Enl mitt tycke så rekomenderar jag att du byter ut den. Min erfarenhet är att du kan smörja, men oljudet brukar komma tillbaka ganska fort. Och som Rövarkungen skrev så kostar den bara 995:-. Enl mitt tycke helt prisvärt.

Mvh en Volvomek
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]