Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Logaritmisk skala är något helt annat än det jag beskrev ovan.
Det har i grunden ingenting att göra med hur rätt eller fel ett instrument visar.
Tex så mäter man ljudtryck i decibel som har logaritmiskt förhållande.

Det Volvo valt att göra är att låta temperaturmätaren visa normal i spannet (gissningsvis) 80-100grader.
av AndS
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Tja, en mätare som egentligen inte visar mera än vad bilens varningssystem hanterar. Och ska man vara petig så är det väl egentligen oljetempen som man skulle vara intresserad av när det gäller att se låga temperaturer, eller?
Alla kör inte spillans nya bilar, Alla bilar skrotas inte när de blir 3 år utan rullar många år.

På mina gamla bilar har tempmätaren varit guld värd, man har direkt kunnat se att tempen ökat lite varma dagar eller vid belastning och därigenom tex kunnat byta ut kylaren, rengöra systemet, eller byta den där vattenpupen som hade skadade blad utan att läcka på BMWn osv i god tid innan det tänds varninglampor och man blir stående mitt i halva Tyskland med semesterpackning på väg till medelhavet, eller med i häst i släpet mitt på motorvägen.

Men visst dagens bilar byggs ju för en ny generation som inte ens kan byta däck eller fatta hur en tempmätare funkar längre så man har ju dumpat både mätare och reservdäck nuförtiden. Men sådan är väl tidens gång.
Har inget med generationer att göra, mitt behov av alla dessa mätare försvann den dagen jag sålde sista tävlingsbilen för 20 år sedan.
Saknar lika lite temp och oljetrycksmätare som att bilar inte längre har mätare för turbotryck (kanske finns någon).
Och de som fortfarande vill ha extra mätare kan ju komplettera med den funktionen, vilket en del gör. Är inget skillnad mot förr där man skruvade i extra mätare efter behov och tycke. Och vill man inte göra den kompletteringen så är inte behovet särskilt stort.
av AndS
Variosboy skrev:Logaritmisk skala är något helt annat än det jag beskrev ovan.
Det har i grunden ingenting att göra med hur rätt eller fel ett instrument visar.

Det Volvo valt att göra är att låta temperaturmätaren visa normal i spannet (gissningsvis) 80-100grader.
Blir väl en lek med ord om mätaren visar logaritmiskt eller mätarskalan är logaritmisk, eller :wink: Alternativt att den är linjär och då inte visar låga eller höga värden, utan endast ett intervall. Utan att för den skull visa något felaktigt.
Det närmaste en logaritmisk skala man kan se i en bil är väl hastighetsmätaren, dvs man vill kunna visa större noggrannhet i vissa intervaller, dvs låga hastigheter och mindre i andra, dvs hög hastighet, och detta samtidigt. Men nu hamnade vi kanske utanför tråden :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag använder OBDII-dongle så att jag får upp motormätare i min GPS. Använder det främst för att jag drar husvagn och det är inte ovanligt att man ligger runt 100 grader i kylvattentemp och strax däröver varma dagar och i backig terräng. Då är det bra att kunna se tempen hela tiden. Sedan är det också för att jag är något av en motornörd :)

Just nu har jag ställt in så att den visar mätarna för kylvatentemperatur, batterispänninng, massluftflöde, bränsletryck samt förtändning. Här har du en video hur det ser ut.

http://www.garaget.org/video/111593

Finns som sagt både till Android och I-phone. PM.a mig så kan jag skriva ned vilka alternativ om du inte orkar söka runt på forumet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
AndS skrev:
Variosboy skrev:Logaritmisk skala är något helt annat än det jag beskrev ovan.

Blir väl en lek med ord om mätaren visar logaritmiskt eller mätarskalan är logaritmisk, eller :wink: Alternativt att den är linjär och då inte visar låga eller höga värden, utan endast ett intervall. Utan att för den skull visa något felaktigt.
Det närmaste en logaritmisk skala man kan se i en bil är väl hastighetsmätaren, dvs man vill kunna visa större noggrannhet i vissa intervaller, dvs låga hastigheter och mindre i andra, dvs hög hastighet, och detta samtidigt. Men nu hamnade vi kanske utanför tråden :D
Nä, det blir ingen lek med ord, för logaritmisk skala är något helt annat än det du och jag för den delen beskriver..
I detta fallet handlar det om att skalan på instrumentet är olika i olika intervall, precis som du säger med hastighetsmätare.

En logaritmisk skala är inte olika i olika intervall, den är "lika olika hela vägen" om man nu vill kalla det för olika.

Antingen är visningen logaritmisk eller så är mätvärdet logaritmisk men visningen linjär.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?