Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicster
Fina siffror ni har, nästan så man bli sugen på att byta ut S60:n mot en V40 D2 :D

Bara som jämförelse drar min S60 T3 0.7 om man kör lugnt och V70 AFV runt 0.8 men jag har ju lite svår för det där med att fisköra precis som Droopy. Medel enl färddator är 0.9 på S60:n och 1.05 på V70:n, mestadels landsväg och stadskörning. Kör efter angiven hastighet plus moms men inga häftiga axx...
Användarvisningsbild
av NovemberRain
Största boven till era olika förbrukningar ligger helt klart i körsätt, asfaltens grovhet, backar, krön, kurvor, väderförhållanden, däck osv. Trots att ni försöker "köra snålt". Definitionen på att köra snålt varierar bland förare. Det den ena tycker är snålt kanske den andre inte tycker är snålt och tvärtom.
Färddatorn räknar snittet de senaste 10 milen, den räknar dock inte med åtgången av bränsle till bränslevärmaren och tomgångskörningen.

Det ni också har vart inne på tidigare är Volvos fina siffror som är framtagna i laboratorium med dem bästa förhållandena. Vi alla vet att verkligheten ser annorlunda ut :)

Nu har jag en C30II D2 och kan inte riktigt jämföra med V40N D2 eftersom Volvo har optimerat D2:an en aning. Jag märker nämligen skillnad mellan de två. V40N D2 är betydligt rappare!
Min erfarenhet efter 7350mil sedan helt ny är att förbrukningen sjunker med tiden. De första 100 milen låg jag på strax över 0,6. Efter 200 mil 0,6 och sedan sjönk det hela tiden. Jag litar aldrig på färddatorn pga det jag skrev tidigare (senaste 10 milen, ej tar med bränslevärmaren och tomgångskörning). Tar antalet tankade liter delat med antalet körda mil och får en exakt förbrukning (vilket några i tråden redan gör).

Totala snittet sedan ny är 0,48! Jepp, jag är galning som sparar alla tankkvitton :) På sommaren kör jag med Pirelli 235/40 18" däck med Volvofälgar och vintern med Nokian dubbfria 205/55 16", dieselvärmaren går minst 2ggr per dag när jag arbetar om temperaturen är under +8C.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet kring detta trots att jag inte äger en V40N D2 :)

Frid!
Användarvisningsbild
av Mawa71
NovemberRain skrev:Största boven till era olika förbrukningar ligger helt klart i körsätt, asfaltens grovhet, backar, krön, kurvor, väderförhållanden, däck osv. Trots att ni försöker "köra snålt". Definitionen på att köra snålt varierar bland förare. Det den ena tycker är snålt kanske den andre inte tycker är snålt och tvärtom.
Färddatorn räknar snittet de senaste 10 milen, den räknar dock inte med åtgången av bränsle till bränslevärmaren och tomgångskörningen.

Det ni också har vart inne på tidigare är Volvos fina siffror som är framtagna i laboratorium med dem bästa förhållandena. Vi alla vet att verkligheten ser annorlunda ut :)

Nu har jag en C30II D2 och kan inte riktigt jämföra med V40N D2 eftersom Volvo har optimerat D2:an en aning. Jag märker nämligen skillnad mellan de två. V40N D2 är betydligt rappare!
Min erfarenhet efter 7350mil sedan helt ny är att förbrukningen sjunker med tiden. De första 100 milen låg jag på strax över 0,6. Efter 200 mil 0,6 och sedan sjönk det hela tiden. Jag litar aldrig på färddatorn pga det jag skrev tidigare (senaste 10 milen, ej tar med bränslevärmaren och tomgångskörning). Tar antalet tankade liter delat med antalet körda mil och får en exakt förbrukning (vilket några i tråden redan gör).

Totala snittet sedan ny är 0,48! Jepp, jag är galning som sparar alla tankkvitton :) På sommaren kör jag med Pirelli 235/40 18" däck med Volvofälgar och vintern med Nokian dubbfria 205/55 16", dieselvärmaren går minst 2ggr per dag när jag arbetar om temperaturen är under +8C.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet kring detta trots att jag inte äger en V40N D2 :)

Frid!
Jag håller helt klart med dig! D2:an i V40'n är bra mycket piggare än den (1,6D) C30 som vi hade innan - det går absolut inte att jämföra dem, i C30'n hade vi en snittförbrukning på ca 0,6 och nu har jag alltså en snittförbrukning på ca 0,5. (Ja, jag vet att jag jämför två olika motorer men ändå)...

Precis som du har jag full koll på kvitton och räknar ut förbrukningen själv..
Användarvisningsbild
av Avuriel
Tankat igen!
575 körda km med mätaren på 6536. Tankade 35,77 liter.
hamnar då på 6,22 l/100km

Detta är en väldigt hög siffra för mig. Däremot så har jag kört med värmare två gånger per dag, varje dag sedan sist. Samt att det varit väldigt kallt, uppemot 20 minus i perioder. Då behöver extravärmaren köra lite även under färd periodvis, för att bibehålla full arbetstemp.
Jag har även lekt runt en del på snön med rolig körning, DSTC sport osv.

Jag har nog inte kört speciellt sparsamt den senaste veckan... :P
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:Tankat igen!
575 körda km med mätaren på 6536. Tankade 35,77 liter.
hamnar då på 6,22 l/100km

Detta är en väldigt hög siffra för mig. Däremot så har jag kört med värmare två gånger per dag, varje dag sedan sist. Samt att det varit väldigt kallt, uppemot 20 minus i perioder. Då behöver extravärmaren köra lite även under färd periodvis, för att bibehålla full arbetstemp.
Jag har även lekt runt en del på snön med rolig körning, DSTC sport osv.

Jag har nog inte kört speciellt sparsamt den senaste veckan... :P
En del tänker då bara på nöjen... :wink:
av Droopy
Lite offtopic, men som kontast till era fina siffror med V40 så kommer här mina med V70in TF4 på etanol, den vanliga blandade körning + en hel del tomgång nu här i vintertider.....1,62 är man uppe i nu :-)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Droopy skrev:Lite offtopic, men som kontast till era fina siffror med V40 så kommer här mina med V70in TF4 på etanol, den vanliga blandade körning + en hel del tomgång nu här i vintertider.....1,62 är man uppe i nu :-)
1,62 per mil, eller per 100km?
Användarvisningsbild
av Avuriel
Droopy skrev:mil
Herregud, det är ju 16,2 liter per 100km. mer än tre gånger min förbrukning. Trodde inte det fanns så törstiga fordon längre, etanol eller inte.
Tror en Diesel på 5l/100km är mer miljövänlig än en sådan etanolbil faktiskt. Förutom faktum att det är ett förnybart bränsle.
av Droopy
Det är inga problem att få en etanolare att dra närmare 2liter milen, nu är 1,62 baserat på extremt mycket kortkörningar under 5-6 v tid med bilen stående på tomgång flera gånger per dag. Men runt 1,3-1,4 ligger jag i normala fall ochså, går absolut att få den att dra mindre men jag tillhör ju som bekant inte ecostile förarna och gillar att gasa. Vilken annan förare som helst skulle förmodligen lyckas bättre med förbrukningen än vad jag gör :-)

Inga bilar är bra för miljön i mina ögon, alla drivmedel för något ont med sig i förlängningen, så skulle jag tänka på miljön skulle jag gå på mina ben.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 29
3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]