Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FullRulleNu
Hej!

Tack för all fin information som alla bidrar med här på forumet. Jag hijackar tråden och fyller på med lite egna liknande. Har en 745 GLE B230E -87 och går normalt som en klocka. Den har, under de senaste 3 åren, hickat till 10 ggr totalt under långre färder, typiskt bara en hicka per resa, helt sporadiskt. Så när kylan slog till förra veckan, så började den hicka ordentligt. Startar och går fint men när den blivit varm hoppar den till lite då och då, ungefär som den dör, men kommer snabbt igång igen. Varvmätaren fladdrar som ett asplöv i vinden och det krävs en rejäl urvarvning för att han ska bli av med hickan. Rätt jobbigt då jag kör i Stockholm och mycket tunnlar och broar etc, inte så kul att få stopp i rusningen.

Jag har studerat ett flertal trådar och gjort följande som verkar ha gjort susen för egen del:
- Bytt bensinfiltret
- Bytt fördelarlock + rotor (mkt enkelt, bara dra loss kablarna [kom ihåg ordningen], loss de 3 8mm-skruvarna, bort med locket och dra ut rotorn. Sätt i de nya delarna på samma ställe)
- Hällt i K-sprit + STP spridarrensgörare och sen tankat fullt.

Återkommer om den strular mer, får väl kolla bränslerelät och pumpen i så fall.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan även vara hallgivaren i fördelaren som börjar säga upp sig
av FullRulleNu
päpplet skrev:Kan även vara hallgivaren i fördelaren som börjar säga upp sig
Ok, så den kan alltså strula och leda till ryckig gång? Trodde att den var antingen hel eller trasig och i det sista läget inte ger ngn gnista alls?
Användarvisningsbild
av päpplet
De brukar börja strula när motorn är varm. Nu vet jag inte exakt hur de fungerar men de borde kunna börja glappa lite smått och när din varvräknare också lever rövare tyder det på något fel i tändningen.
av FullRulleNu
päpplet skrev:De brukar börja strula när motorn är varm. Nu vet jag inte exakt hur de fungerar men de borde kunna börja glappa lite smått och när din varvräknare också lever rövare tyder det på något fel i tändningen.
Ok tack, ja nåt galet är det allt. Vi får se om det fortsätter, så får jag väl byta den också; lite dyr bara.

/M
Användarvisningsbild
av päpplet
Alternativet är att låna en hel fördelare av någon eller på någon bilskrot så ser du ju om det är den.
av FullRulleNu
Idag var ingen bra dag. Idag slog väl Hallgivaren till ordentligt och levde rövare. Bilen och varvräknaren hoppade, baktände och gick knappt att köra.
Plockade bort fördelaren som var rätt oljig och delar av kontakten till hallgivaren låg och skramlade i den.
Köpte en baggad fördelare med Hallgivare som jag ska slänga i när jag får den.
Fortsättning följer, hoppas jag.
av FullRulleNu
FIXAT: Sådärja, satte i ny/begagnad fördelare och nu går den som en dröm. Jag pallade/klarade inte byta hallgivaren utan bytte hela, fick inte ens ur pinnen i axeln som håller ihop delarna för att komma åt hallgivaren. Man bör ha ordentliga verktyg och redskap för att göra detta, vilket jag inte har.

STORT tack till alla som delar med sig av sina fina kunskaper här på forumet!

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]