Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Åhman
Tjenare !

Joo det är såhär att jag har en 745 GL -89 som är import från Tyskland 2001.
Den har stått stilla i Sverige i ca 5 år vet dock inte när den gjorde detta. Men nu när vintern kommit så är värmen i kupen RIKTIGT dålig. Kommer i princip endast värme vid gaspådrag. Har bytt termostat och kollat värmekranen. Kranen går som den skall och vad jag vet så funkar termostaten, slangen blir i vilket fall varm.
Så nu till frågan. Kan det vara så att tyskarna har andra värmepaket ? Eller har de fyllt igen efter alla dessa stillastående år så att jag kan behöva spola igenom?
Tacksam för svar om någon haft samma problem med just import från Tyskland.

Mvh Åhman !
zamme skrev:ett enkel sak o testa e ju o byta plats på slangarna som går in i kupen till värmeelementet, dom sitter ju i torpedväggen.
Och vad skulle det göra för nytta? Skulle de vara felsatta kanske? Verkar långsökt men kanske ...
Senast redigerad av 1 Bosse9988, redigerad totalt 0 gånger.
Med en ny termostat (med rätt gradtal) så kan du ju dra ifrån den från problematiken. Hur står tempmätaren? Slangen skriver du. Det går två slangar från/till kylaren, en nedre och en övre. Den övre brukar vara den som blir varm sist när termostaten öppnar och släpper igenom kylvätskan till kylaren.

Du får värme när du gasar skriver du. Detta brukar vara fallet när kylvätskenivån är för låg eller om där är luft i systemet.
Användarvisningsbild
av zamme
Bosse9988 skrev:
zamme skrev:ett enkel sak o testa e ju o byta plats på slangarna som går in i kupen till värmeelementet, dom sitter ju i torpedväggen.
Och vad skulle det göra för nytta? Skulle de vara felsatta kanske? Verkar långsökt men kanske ...
ibland så sätts kanalerna igen på värmeelementet med skit, o byter du plats på slangarna så "backspolar" du värmeelementet.
jag har gjort så på nonna bilar då det inte kom non värme o det har då funkat.
zamme skrev:
Bosse9988 skrev:
ibland så sätts kanalerna igen på värmeelementet med skit, o byter du plats på slangarna så "backspolar" du värmeelementet.
jag har gjort så på nonna bilar då det inte kom non värme o det har då funkat.
Verkar ju vettigt. Jag trodde att värmelelmentet bara hade ett håll som kylvätskan ska gå men har det ingen betydelse så.
Helt tappad är jag inte grabbar ;)

Vätskenivå är korrekt, kollar med jämna mellanrum pga att de är gammal bil och på min förra drog den vatten tills jag bytte topplockspackning då den va kass.
Denna drar inget alls.
Slangarna i torpeden sitter på sin rätta plats med, men kan ju dock testa att bakspola systemet och se om de kommer ut lite skit.
Får testa mig fram helt enkelt, lite irriterande att sitta i kall bil på väg hem från jobbet. brr :D
av umekille
Luftspjället kan ha hakat ur i tokigt läge...
funktionen på detta är.
1-Kalluft direkt utifrån utan att passera värmepaketet
2-Kalluft direkt utifrån som passerar endast värmepaketet
har det spjället hakat ur eller så.... blir värmen knas än hur hett
värmepaketet är.
Du behöver inte spola ut nån skit. Gör bara som zamme skrev, skifta slangarna, altså byt plats
på slangarna på torpedväggen som går in till elementet i kupe`n. Låter lite udda men brukar funka.

Hade exakt samma problem på en 745 88. Kollade upp allt ordentligt och bytte termostat men fick ingen värme
in i bilen. Till sist råkade jag träffa på en volvomek av gamla stammen som sa att vi provar att skifta slangarna.

Efter slangskiftning och start av motorn tog det bara några minuter innan bästa tänkbara bastuvärme fyllde bilen :D
Volvosson skrev:Du behöver inte spola ut nån skit. Gör bara som zamme skrev, skifta slangarna, altså byt plats
på slangarna på torpedväggen som går in till elementet i kupe`n. Låter lite udda men brukar funka.

Hade exakt samma problem på en 745 88. Kollade upp allt ordentligt och bytte termostat men fick ingen värme
in i bilen. Till sist råkade jag träffa på en volvomek av gamla stammen som sa att vi provar att skifta slangarna.

Efter slangskiftning och start av motorn tog det bara några minuter innan bästa tänkbara bastuvärme fyllde bilen :D
Då ska jag minsann prova detta på min 460! Jag har bytt termostat och där sitter nu en ny 92 graders men värmen i kupén är inte bra när det är minus ute. Det var 14 grader kallt i förrgår och det blev inte riktigt varmt i bilen trots flera mil på motorvägen.
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]