Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

I förmiddags när jag skulle starta bilen efter att varit i ett närliggande (3 km) varuhus då bilen stod i varmgaraget ca 1,5 h så lyste varningslampan för motorns temperatur direkt vid start och temperaturmätaren visade absolut max-temp. Jag dristade mig ändå att åka hem och när jag sen provade starta när motorn var helt kall så sker samma sak, dvs temp-mätaren direkt upp till max och varning om för hög motortemperatur. Jag har känt på alla slangar och de känns mjuka, däremot kan jag tycka att slangen från kylaren var kall medan slangen till kylaren var varm. Kylarnivån är normal och ingen tendens till frysning i expansionskärlet och kylarvätskan klarar -32 har jag kollat.

En tid har jag sett att temperaturmätaren alltid visar mycket låg temperatur trotsd att motorn är rejält varm. Är det någon som har haft liknande problem och kan sia om det är givare, termostat, termokontakt eller npgot liknande. Om det nu inte är fruset någonstans.

Mycket tacksam för tips kring detta - ha det bra i kylan! / Magnus
Provat att rycka minuspolen på batteriet i 15 min? Jag hade samma problem med min 9-3 1.9TID och det var tempgivaren som hade fått tuppjuck. Räckte med nollning. Jag mätte kylvätsketempen med en ugnstermometer och den visade 87 grader fast tempmätaren stod på rött.
Får du värme i kupen?
dieselmagnus skrev:Provat att rycka minuspolen på batteriet i 15 min? Jag hade samma problem med min 9-3 1.9TID och det var tempgivaren som hade fått tuppjuck. Räckte med nollning. Jag mätte kylvätsketempen med en ugnstermometer och den visade 87 grader fast tempmätaren stod på rött.
Får du värme i kupen?
Tack för ditt svar dieselmagnus. Jag tycker inte att jag får någon temperatur i kupen. Det känns visserligen inte som -6 som det är nu ute men inte heller ljummet.
dieselmagnus skrev:Taskig termostat skulle jag tro då.
Tackar! Får lämna in den imorgon då. Blev dock lite överraskad när jag kollade på skruvat att termostat kostade 1200 :-. På min tid på Statoil krängde man ju termostater för under hundringen. Och sen finns det också något som heter termokontakt för 139:-, vad är det? Sitter det två olika termostater/termokontakter i bilen?

Mvh / Magnus
Termokontakten är den som ser till att kylfläkten startar och stannar vid behov. Du verkar ha två problem eller är de sammanvävda på något sätt så att tempen flyger till max när termostaten inte stänger som den ska? Du får ju inte varmt i kupén.

När du känner på slangarna så måste blien ha varit igång länge så att termostaten öppnat för annars är inte de två kylarslangarna varma. Den övre brukar vara kall tills termosten öppnar eller den undre var nu termostaten sitter på din bil. Jag har haft bilar med olika placering . På en Seat var det den nedre slangen som var kall tills termostaten öppnat.
Senast redigerad av 1 Bosse9988, redigerad totalt 0 gånger.
Uppdatering för kännedom

Jag tänkte att jag iaf skulle prova att ta bort kabeln från minuspolen på batteriet, man vill ju inte ge sig för lätt :=), och när jag efter 15 min satt dit den igen var felet borta, dvs temperaturmätaren visade kall motor och inga felmeddelande kom upp. Jag tog en sväng, ca 15 minuters körning och inget nytt fel dök upp. Jag får dock inte upp någon riktig temperatur varken i kupen, det blir bara ljummet, eller på temperaturmätaren, den kom precis upp till första sträcket efter körningen, och vågade sig precis förbi det efter att bilen stått stilla en stund. Så något tjall på termostaten eller liknande tycks det vara iaf ,men nu kan jag ändå ta en mindre akut tid på verkstaden - tack Forumet för sparad arbetsinkomst imorgon!

Mvh / Magnus
Tjaba!

Låter som om det är dags att byta ut termostaten och motortempgivaren. Detta är ett snabbt jobb som tar ca 30min. Byt ut båda två då dom sitter i anslutning till varandra.

Mvh
En Volvomek
Adler skrev:Tjaba!

Låter som om det är dags att byta ut termostaten och motortempgivaren. Detta är ett snabbt jobb som tar ca 30min. Byt ut båda två då dom sitter i anslutning till varandra.

Mvh
En Volvomek
Tack! Mekanikern, eller heter det servicetekniker idag i PK-Sverige, kollade idag och på måndag blir det byte hos verkstaden av de båda som du nämde, snyggt diagnosticerat!

Mvh
Jag bumpar den här tråden då jag har exakt samma problem.

Har en V70n -01 som också visade Max på tempmätare fastän bilen var kall.
Jag bytte temp.givaren och ryckte pluspolen på batteriet för att få bort felmeddelandet.
Det verkade fungera men nu 2 veckor senare händer samma sak igen.
Men den här gången fick jag även meddelande på färddatorn " emissioner - service erfordras", förutom varningen om hög motor temp.
Så idag har jag även bytt termostat och nollat färddatorn igen. Det verkar fungera men funderar på om det bara är tillfälligt pga att jag ryckt ur pluspolen ett tag? Kanske felmeddelandet dyker upp igen om 1-2 veckor?
Måste man in på verkstad för att få bort felkoderna ur datorn eller kan det vara så att det inte är temp. Givare eller termostaten som är felet utan nåt annat?
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]