Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Vad har ni för förbrukning på era D5:or? :?:
Min förra D5a V50 manuell körde jag på 0,6l/mil :!:

Nu ligger jag en bit över litern. :-O)
Ok, jag köpte inte D5 AWD Aut P* för att få en extremlåg förbrukning men jag tycker ändå det känns högt. :?:
Kan min högerfot ha blivit blytung nu när man kommit en bit över trettio? :oops:

Jag misstänker att den utspädda Sverigedieseln är en del av boven i dramat.
av Hertsh
Min XC70 D5 Aut MY12 med 215hk drar 0,92 litern. Jag har hittills kört väldigt mycket stadstrafik. Jag har endast haft den sen början på oktober. I detta ingår mycket kallstarter och en ganska tung gasfot.
Användarvisningsbild
av Olle.H
Min 2013 XC60 D5AWD aut Polestar (230 hk) ligger efter 988 mil på 0,83 l/mil. Rätt mycket småkörning, dock inte stadstrafik. Kör väl rel lugnt oftast tycker jag, men frugan håller inte riktigt med...
av pergrein
Om du vill stänga av antisladd systemen helt (vilket inte går) för att du kör aktivt så är det ju inte konstigt att den drar mycket. Sen har du ju automat som inte gör saken bättre.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Har ju också en XC70 2012 D5 AWD automat. Ligger i regel strax över 0,7 l/mil. Lite svårt att se över någon längre tid, då jag drar släp/husvagn rätt ofta, så det förvirrar ju medelvärdena. Körde Traryd-Tyringe när jag inte hade bråttom på 0,56 l/mil (enligt färddatorn, men ändå). Det går att köra rätt snålt, men då ska man inte över 100 km/h och så inga vilda accelerationer, däremot mycket planering med gasuppsläpp i så god tid att man kan rulla genom en circulationsplats utan att bromsa osv.
Användarvisningsbild
av crumpets
Henrikx2 skrev:Vad har ni för förbrukning på era D5:or? :?:
Min förra D5a V50 manuell körde jag på 0,6l/mil :!:

Nu ligger jag en bit över litern. :-O)
Ok, jag köpte inte D5 AWD Aut P* för att få en extremlåg förbrukning men jag tycker ändå det känns högt. :?:
Kan min högerfot ha blivit blytung nu när man kommit en bit över trettio? :oops:

Jag misstänker att den utspädda Sverigedieseln är en del av boven i dramat.
Sverigedieseln gör 3-5% förbrukningsskillnad ungefär... Skyll på tung bil, dålig automatlåda och 4wd och mer utpräglad cyclebeating snarare.
av Sveno
Tycker att över litern per mil låter mycket, kör själv V60 T6 AWD och vid senaste tankningen låg den på 0,93 l/mil. Då blandad körning med en hel del motorväg men också mycket stadskörning, med ganska tung gasfot. Tycker att D5 borde vara snålare än T6, men det beror nog väldigt mycket på körstil och var man kör t.ex. mycket stadskörning.
Användarvisningsbild
av Nitte
Min förra V60 D5 AWD Automat (MY12) som jag körde 2000mil med, låg på runt 0,7-0,75.
Visst jag har inte världens tyngsta högerfot :D och en hel del landsväg, men ändå rätt OK.
Som jämförelse gör jag nu med min nya V60 D4 Automat (MY13) precis under 0,6 vid samma typ av körning.
Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]