Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Jag var själv i valet och kvalet tidigare i höst. Hade 4WD och automat som krav.

Jag har fru och två små barn, ingen är jättelång (jag är längst med 180cm). Vi har familjen i Skåne och Småland och bor i Stockholm, deg blir mao en del långresor i landet sommar/vinter inkl skidsemestern.

Vi behöver givet vår situation inte så stor kupé men desto större bagage.

Jag tittade på så vitt skilda bilar som X5, Touareg, 5-serie GT, ML, E-klass, Passat Alltrack, A6, A6 Allroad och XC70.

Valet föll på XC70. Den har enligt mig den optimala kompromissen med världens bekvämaste chassi, bra drag i motorn (D5 215hk), bra 4WD, störst bagage av all ovan nämnda bilar och inte för trång bak (får plats med framvänd och bakvänd barnstol bakom varandra).

Kort om övriga:
X5 för dyr när man lagt på den utrustning som krävs.
Alltrack ofattbart obekväm och ljudlig (förstår inte hur motorpressen kan vara så förtjust i Passat).
ML för dåligt andrahandsvärde.
E-klass fantastisk men smaken föll på XC70'n givet pris och "gubbigheten" i E-klassen.
A6 för trångt bagage.
5-serie GT fantastiskt bekväm men för liten bak, och egentligen 4-sitsig vilket jag kan tycka är onödigt i den stora bilen.
Vanliga 5-serien skriker tjänstebil så den strök jag snabbt. Var, varannan i kvarteret kör runt med sin tj-bil BMW 520d i vitt eller svart. De är så trista och mainstream. Trodde inte jag skulle känna så för BMW 5-serie men så har det blivit här. Alla vill vara unika och undvika Volvo och vips sitter de alla i en vit 5-serie och puttrar.

Mina 5 öres bidrag till debatten.
Användarvisningsbild
av betterlead
Kort och gott: När och varför väljer man en XC före en vanlig V70?
Min fråga är allvarlig, vill inte alls kivas. Jag vill bara finna motiven, förutom de jag själv kan komma på.
av Hertsh
Jag valde den av några anledningar:
1) bekvämare än en V70
2) snyggare
3) ovanligare i kvarteret

Så, som du ser ett väldigt rationellt skäl som väger tungt, men även två fåfänga anledningar.

Dessutom har XC70 högre markfrigång men det har just jag inte jättemycket nytta av, bara någon enstaka gång per år (kanske).
Användarvisningsbild
av betterlead
På punkten bekvämare, menar du i- och urstigning?
Snyggare... Hmm, tuffare kan jag tycka, men annars gillar jag personligen inte alls den där påbyggda plasten. XC i svart, där plasten inte kontrasterar, är dock snygg - i mina ögon.
av Droopy
betterlead skrev:Kort och gott: När och varför väljer man en XC före en vanlig V70?
Min fråga är allvarlig, vill inte alls kivas. Jag vill bara finna motiven, förutom de jag själv kan komma på.
Det lär ju finnas hundra orsaker till varför man väljer en XC framför en V70, har tre kollegor som kör XC och de valde XC främst pga utseendet, de tycker V70 ser allt för naken ut, själv så valde jag V70 för att jag tycker att XC ser för jä**** ut med all det där påhängda plasten och gillar det mer stilrena utseendet på V70. Jag kör 2wd för att jag aldrig har haft behov av något annat ( drar aldrig något och kör inte i skogen, el i annan terräng, mina kollegor kan inte leva utan 4wd för de drar släpvagn 100 dagar om året och har suttit fast såååå måååånga gånger med 2wd på den branta vägen upp till deras hus :-)
av ChristerN
Droopy skrev:
betterlead skrev:Kort och gott: När och varför väljer man en XC före en vanlig V70?
Jag kör 2wd för att jag aldrig har haft behov av något annat ( drar aldrig något och kör inte i skogen, el i annan terräng, mina kollegor kan inte leva utan 4wd för de drar släpvagn 100 dagar om året och har suttit fast såååå måååånga gånger med 2wd på den branta vägen upp till deras hus :-)
Jag tycker för egen del att det räcker att riskera att köra fast någon gång per år för att motivera AWD. Man kan ju ge sig den på att just den gången finns ingen i närheten som kan kan dra loss en. Tog mig bara lite lång tid att komma på det :(
Lite samma som den där diskussionen om dubbdäck eller inte. Det räcker att det räddar mig en gång om året för att glida ut i en korsning, att köra på en fotgängare, att bara glida av vägen i en kurva etc. Men nu blev det OT, sorry ??:-/
Användarvisningsbild
av Strebern
kave skrev:Jag använder då chassiet varje gång jag kör, underbart att slippa vridstyrming, hjulspinn etc som uppstår med en effektstark fwd bil.
Jag gissar att en Q7 eller X5 ligger 300.000 ovanför budget för TS.
Budgeten kan vara ett problem absolut.

Att man använder chassit såpass som du beskriver, då ska man absolut gå på BMW, BMW's chassi är helt outstanding, flera gånger bättre än konkurrenters.
Men det kostar 100 000:- extra i grundpris, så man ska ju använda det ofta för att motivera inköpet
av Hertsh
@betterlead med bekvämare menar jag inte i-/ursteg. Jag är trots allt bara 35 år. :) Bekvämare här = mjukare fjädring och längre fjädringsväg som gör att alla gropar och fel på svenska vägar lättare sväljs.

AWD vs FWD är ingen fråga vid val mellan V70 och XC70. V70 går att få med AWD.

Huruvida man tycker XC eller V är snyggare är ju en smaksak men jag tycker XC är snyggare. Varje miljöpartiet gör sitt val.
av jpennerb
När jag väljer bilmärke kollar jag även efter tillgång av serviceverkstad här i stan. Tyvärr finns varken audi, bmw och mercedes verkstäder som är auktoriserade. Så vid varje garanti eller service ärende så skall det åkas 4mil till nästa stad. Betydligt smidigare att köra volvo, saab och opel här i stan.

Nu vet jag inte hur det är för TS om alla märken finns närheten.
av pergrein
Hehe, 4mil till service för Mercedes, BMW och Audi är då inget som skulle göra att jag inte skulle köpa dom men det är just service på orten som är en del av att jag inte kör någon av dom och det för att jag har 24mil enkel väg...

Jag skulle nog gå på en XC70 pga den har mer utrustning och finns service på orten men jag skulle välja till Hi-techpaketet och man har en mycket bra utrustad bil för pengarna...

Mvh
Per

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?