Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Kan man inte göra så att värmaren endast går igång på egen begäran?
Dvs den startar inte när man startar bilen när den är kall..

Anledningen är att jag vill inte ha en igenkoxad värmare efter en vinter.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag har min ''extra auto'' värmare på hela tiden, samt att jag när det är kallt kör P-värmaren två gånger per dag. Funkar hur fint som helst. Inte ens en indikation på att batteriet klagar eller kommer göra det för den delen. DrivE (Auto start/stop) är automatiskt avstängt när batteriet laddar. Jag har märkt att trotts detta så laddar den bara mitt batteri den fösta 1 mil ungefär efter varje start.

PS! Progressiv hastighetsberoende servo är INTE standard. Det är tillval. Tog det till min bil.
Användarvisningsbild
av Guru
Guru skrev:
ricopet skrev:Nu har jag iof sportchassi o progressiv hastighetsberoende servo på V40:n (hade dynamiskt chassi på V60:n).
Progressiv hastighetsberoende servo har väl alla?
Avuriel skrev: PS! Progressiv hastighetsberoende servo är INTE standard. Det är tillval. Tog det till min bil.
Jag vidhåller att alla V40 har progressiv hastighetsberoende styrservo. Funktionsmässigt och tekniskt är det så. Kraften som krävs för att vrida ratten avtar med hastigheten, följdaktligen minskar även assistansnivån från servon. Iofs inget unikt för V40, så är det för alla. Tyvärr kallas tillvalet progressiv hastighetsberoende när det egentligen handlar om ställbar servoassistans.
Vad tror ni det är som skiljer mellan ert tillval och standard? Både funktionsmässigt och tekniskt?
av ricopet
Guru:

Ja du har rätt, men eftersom tillvalet heter just Progressiv hastighetsberoende servo så menar vi såklart att detta begrepp på Volvospråk innefattar optionet att kunna ställa in den i olika tröghet.

Skulle tippa på att det som skiljer mellan "vanlig" och "progressiv/ställbar" mest är mjukvarurelaterat, men inte säker.
Användarvisningsbild
av Guru
ricopet skrev:Guru:

Ja du har rätt, men eftersom tillvalet heter just Progressiv hastighetsberoende servo så menar vi såklart att detta begrepp på Volvospråk innefattar optionet att kunna ställa in den i olika tröghet.

Skulle tippa på att det som skiljer mellan "vanlig" och "progressiv/ställbar" mest är mjukvarurelaterat, men inte säker.
Visste inte vad det hette när jag skrev första inlägget. Trodde inte att det kallades något det inte är... Köper att vi kallar det för vad det heter i tillvalslistan. Men är fortfarande intessant ifall någon som valt till detta i tron att de köpt något som motsvarar tex. BMWs AFS (Active Front Steer)?

Yes, enbart mjukvara då det handlar om rent elektrisk styrväxel.
av S80V8AWD
Guru skrev:

Hm.. Jag är ganska säker på att jag läste någonstans att det inte var möjligt att fixa progressiv servo i efterhand, men om det nu bara är mjukvarurelaterat, borde det inte vara jättesimpelt att få det fixat? Eller har jag drömt ihop att det inte går att få det i efterhand kanske..?

Erik
Användarvisningsbild
av Guru
S80V8AWD skrev:
Guru skrev:

Hm.. Jag är ganska säker på att jag läste någonstans att det inte var möjligt att fixa progressiv servo i efterhand, men om det nu bara är mjukvarurelaterat, borde det inte vara jättesimpelt att få det fixat? Eller har jag drömt ihop att det inte går att få det i efterhand kanske..?

Erik
Det är jättelätt att fixa rent tekniskt på V40'n. Frågan är om du kan knalla in hos ÅF och köpa det i efterhand? Tidur till bränslevärmare kan man väl köpa i efterhand, kanske går här också.
Användarvisningsbild
av ornet
Hämtade bilen idag.
Det var fel på det mekaniska på halvljuset som gjorde att det inte återgick till halvljusläget efter helljus på den vänstra lyktan.
De bytte hela lyktarmaturen. Tog en vecka innan de fick fram den.
Fick låna en V50 under tiden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]