Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
Hej!

Är det någon som vet hur man teoretiskt räknar ut sluthastighet?

Jag har en Volvo s60 2,5T som har tjänstevikt på 1530kg och en totalvikt på 2010kg. Jag skulle vilja ha fram sluthastighet från stillastående tills jag har accelererat 180m vad då sluthastigheten är. Går detta att räkna ut och hur gör man? Kör med 235/40-18 om det har någon betydelse.

Tacksam för hjälp.

//Jimmy
Användarvisningsbild
av Z3_TJO
En S60, 2,5T gör 0-100 km/h på 7s. Det ger en medelacceleration på ca 4 m/s^2 (100/3.6/7). Om man antar att accelerationen är konstant, så är hastigheten efter 180 meter ca 3.6*sqrt(4*180*2) = 136 km/h. I verkligheten blir hastigheten vid 180 m lägre eftersom accelerationen från 100 km/h och uppåt är mindre än 4 m/s^2.
av cme
Tyvärr så finns inte luftmotståndet med i beräkningen. Detta börjar märkas vid 60-70km/h och är av avsevärd storlek över 100km/h. Ökar dessutom kvadratiskt med hastigheten. Det går att räkna ut sluthastigheten men man måste ha motorkaraktäristik och veta hur man växlar. Utväxlingsförhållanden samt rull-och luftmotstånd måste också med. Har man alla data kan man ganska enkelt göra en teoretisk beräkning.

cme
Användarvisningsbild
av Z3_TJO
Nej, det är korrekt att inte luftmotståndet är med. Min beräkning är förenklad och säger bara att hastigheten är < 136 km/h vid 180 m.

Z3_TJO
cme skrev:Tyvärr så finns inte luftmotståndet med i beräkningen. Detta börjar märkas vid 60-70km/h och är av avsevärd storlek över 100km/h. Ökar dessutom kvadratiskt med hastigheten. Det går att räkna ut sluthastigheten men man måste ha motorkaraktäristik och veta hur man växlar. Utväxlingsförhållanden samt rull-och luftmotstånd måste också med. Har man alla data kan man ganska enkelt göra en teoretisk beräkning.

cme
av haxpet
Mät upp sträckan och testa.

Gör det på ett avspärrat område. (måste bara säga det där att jag inte får felet på mej om någon gör det mitt på E4:an eller liknande)
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]