Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erbe
Hadde samma bekymmer med min d5à 06. Lossade båda slangarna till elementet på torpedväggen,drog slangar till en hink fylld med rätt varmt vatten ca 10L samt en burk med kaustiksoda.
Ta en dränkbar pump på ena ledningen å kör igenom systemet ca 60min.
Gjorde detta nyss efter skitdålig värme trotts massa kylarrens mm,så kaustiksodan löste all skit å har nu värme så jag bränner mig vid utblåsen :wink:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ump-17971/

Denna använde jag:
DP 500 W med rostfritt pumphus. Max. tryckhöjd: 7,5 m. Max. vattenflöde: 10 m³/h. Vikt: 6 kg. Anslutning: 1 1/4" NPT
av eddar
Glemte å fortelle at jeg også fulte på litt kaustik på varmeregistret og lot det virke etpar minutter,
men det kom ikke ut noe særlig med skit, så det var ikke tetthet som var årsaken til dårlig varme,
derfor var det nok luften på min bil som var årsaken . . . . .
av boppinjimmy
har provat spola rent värmepaketet nu med maskindiskmedel sen kaustiksoda men blev inget bättre. men jag upptäckte att vid fullt gaspådrag blev rören heta direkt och på tomgång försvann det,hörde att det skvalpade vatten med i paketet. Nu börjar jag tro mer på att det är vattenpumpen som inte orkar skjutsa runt vattnet och att det står still i paketet.
av erbe
Gjorde du som mig med dränkbar pump kopplat till rören vid torpedväggen,å körde runt blandningen ca 1h med varmt vatten å en hel burk kaustiksoda?
Även jag hadde noll värme på tomgång men något när man varvade motorn....
av boppinjimmy
ja jag gjorde som du.kopplade på vid torpedväggen.körde genom paket först 60min med maskindiskmedel utan förbättring, sen 60min igen med kaustiksoda. Så det borde blivit rent. Men verkar som vattenpumpen inte orkar trycka runt vattnet. så det kan ju fortfarande va tätt men när jag spolar det med vatten kommer det rent och fint vatten utan antydan till att det skulle vara stopp. Så jag börjar misstänka vatten pumpen...
av erbe
Konstigt du....mitt vart skitbra.Jag tror ena slangen går genom värmaren framme vid hjulet,du skulle ta loss slangen på värmaren å spola genom den å värmarens vattenpump....
Kan inte bli sämre iaf :???:
av eddar
Koblingene ved torpedoveggen er en luftlås, skal ikke mye luft til der for å hindre sirkulasjonen.
Om det ikke er luft der så skulle vannpumpen klare å sirkulere vannet.
Om den ikke klare å sirkulere vannet der, så skulle det også være problem ellers i motor og radiator . .
Jeg mistenker fortsatt at det litt luft der . . .
av eddar
Mange penger spart.
Varme gratulasjoner . . .

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]