Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå :D
Jag köpte igår en volvo 944-833 GL och ikväll ett dygn senare fick jag ett motorhaveri på motorvägen, var tvungen att hyra ett dyrt släp och köra hem bilen. Detta känns tråkigt när man precis köpt en nybeg bil, jag ska beskriva vad som hände:

Jag låg på motorvägen och mitt från ingenstans började motorn "blöddra" och jag tappade gasrespons, testade då att varva lite men det hjälpte inte så jag gick ner en växel från femman till fyran, detta hjälpte ca 100 meter sedan blöddrade den vidare tills den dog, jag låg nu i ca 70km/h och drog runt nyckeln, startmotorn gick runt men inget annat hände, istället la jag då i treans växel och bilen gick igång av rullningen, fortsatte 100 meter och fenomenet fortsatte så jag fick köra på tvåans växel för att sedan hamna i en uppförsbacke där jag ej kunde rulla igång bilen senare när den dog i igen. Jag körde slut på batteriet med startmotorn och den tände inte ens.

Efter detta scenario tog det ca 1 timma innan en vänlig person (tack) stannade och bogserade till macken där jag mötte en vän som hade startkablar osv, bilen tände till snabbt men sedan fortsatte startmotorn snurra som vanligt och inget annat hände och detta var alltså en timme efter, ca två timmar senare när bilen var hemma testade jag igen och även denna gång tände den till fast ännu mer, men startmotorn slutade gå direkt efter det då batteriet är slut.

Nu ska jag komma till saken! Min vän som hjälpte mig att få hem bilen är även volvomeck (hobby men en bättre sådan) och han var självklart inte med vid köpet i fredags vilket han borde ha varit, upptäckte när vi lyfte på huven vid en riggad belysning att vakuumslangarna var ur kopplade, motorn har tidigare blivit nermonterad för att sedan bli lackerad i olika nyanser och el är dragen kors och tvärs, detta gör det såklart svårare för er att svara mina frågor men snälla, kan någon kunnig eller som har en liknande modell svara på vilken sladd som ska gå vart?, det räcker med att säga delarna som dom ska anslutas till då min vän vet vart isåfall. Kan dessa slangar ha betydelse till varför bilen dog eller är detta ovesentligt? Vad kan det annars vara? Om det inte är relaterat så vill jag ändå veta dess placering då jag antar att det är ganska viktigt att dem är på plats och inte omonterade :wink: Alla svar uppskattas!

Jag köpte för tre år sedan vid 15 års ålder en volvo 850 och där började mitt meckande, jag har gjort en hel del på den men mycket mer kunskap om bilmeckande har jag inte, efter att ha fått allt förklarat dagen efter om hur en bilaffär ska gå till när man upptäckt att den saknar ett bromsok, ACslangarna som går från huven in i kupe´n är avklippta m.m, inser jag att jag har blivit ganska lurad och vid nästa köptillfälle tar jag med mig någon kunnig eller så har jag förhoppningsvis ökat min kunskaper om bilar!

Tack och hej allihopa! :lol:
Senast redigerad av 1 kampuggla, redigerad totalt 0 gånger.
Men din kompis som är "Volvomek" bör väl veta vart vacuumslangarna ska gå?
Det är ju helt omöjligt att förklara detta genom att bara skriva det i text!

Dessutom borde motorn gå som skit redan när du startade den, om vacuumslangarna saknades. Så jag vet inte riktigt om du är
seriös här?

Lägg upp en (eller flera) bild(er) med bra skärpa och överskådlighet över motor och motorrum, så ska jag försöka hjälpa dig.
Jag ska förtydliga att han inte jobbar med bilar, men har har meckat med dem på sin fritid under en längre tid av sitt liv men nu struntar vi i honom, han är bortrest.

Ja alltså bilen har faktiskt fungerat helt ok det dygnet jag använt den, avgassystemet är av ca en meter efter katten så responsen har varit smådålig men det kan ju ha varit en kombination av avgassystemet och vakuumslangarna? Annars har dom inte märkts av alls ärligt talat...

Jag tog ett par bilder som kommer upp om ett par minuter, ska fixa dom i rätt skala bara, säg till om jag har fotat helgalet och det inte går att göra sig klok..

Tack för visad omtanke iallafall! :D
Om någon har lagt ner (som det ser ut) så mycket jobb för att det ska se fint ut, så borde det ju vara ett ett "gediget" jobb. Om billen gick riktigt när du körde hem den så måste det hänt något på vägen. Vad gjorde du när det hände? Körde du fort? varvade du ut motorn? Är motorn trimmad? Det låter nästan som du "tappat bort" kompressionen. Har du kollat så inte kamremmen hoppat? När remmen sitter så "öppet" kan det ju ha kommit något i mellan. Börja att kolla så kammen står rätt, Kolla sedan kompressionen. Är detta ok, Kan du börja kolla på annat.

Mvh
Lennart
I torsdags när jag köpte bilen var jag ute och sladdade en hel del, igår körde jag lugnare och detta skedde på motorväg, jag snittade 80km/h pga det dåliga väglaget, när det sedan kom en 70 skylt och jag bromsade ner till 60 för att sedan gasa upp till 70 när jag kom in i en tunnel med betydligt bättre väglag, kändes det som att det var luft i soppaslangen.. Bilen bläddrade som en ciao med chocken i.

Kamrenmen sitter på plats! Vad är "kompressionen?"

Tack för svar :D
Kompression är det tryck som blir i förbränningsrummet när kolven är (nästan) högst upp och tändgnistan just skall till att "smälla av".
Det mäts med en kompressionsprovare. Det skall ligga på ungefär 10 kg/kvadratcentimeter.
Titta lite på den här filmen:
Den börjar med insugstakten. Man ser insugsventilen öppnas och det sprutar in bränsle och luft. Därefter kommer kolven underifrån och pressar ihop den blandningen. Kolven har då rört sig nästan 8 cm uppåt och miskat utrymmet. Det är kompressionen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Okej ska kolla ifall jag kan låna en sådan mätare av någon bekant! Schysst, ska kika på videon nu och se om den är förståelig för mig.

Ska tillägga dessa saker, som eventuellt löser mysteriet?
-Jag upptäckte nyss när jag gick ut för att sätta batteriet på laddning, att det sitter ett sportluftfilter istället för original, kan detta vara något avgörande för startproblemen?
- När den rullade så gav den ifrån sig så kallade "avgassmällar" tex vid motorbromsning, är detta viktigt att uppmärksamma?
-Lambdasondsmätaren tändes lite till och från under den tiden jag hann köra bilen
-Vid korsningar och rödljus, vid nerväxling just mellan 1an och 2an vart tomgången konstig och ibland dog bilen i farten när jag höll ner kopplingen

Alla svar uppskattas verkligen!
Senast redigerad av 1 kampuggla, redigerad totalt 0 gånger.
"Det sitter ett sportluftfilter istället för original, kan detta vara något avgörande för startproblemen?"

Lite marginellt har det nog det. Bilen är levererad med ett pappersfilter med uträknad area och luftgenomsläpplighet. Dessutom finns det en luftförvärmning som skall värma upp insugningsluften för att (kanske?) bil lite mer lättstartad och påverka bränsleförbrukningen positivt. Den är bortkopplad nu om du har sportluftfilter. Det finns en tro på att bilar med sportluftfilter går fortare. (Jag tror inte det) Den tron är speciellt vanlig hos yngre bilister.
Allting är ju relativt. Det är inte säkert att det påverkar dina startproblem i nuläget. Du kan ju i teorin ha en mängd andra fel samtidigt. Och då hjälper det ju inte att bara "laga" ett fel.
Men i ditt fall skulle jag byta tillbaka till ordinarie filter och förvärmning.
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]