Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är en v70-99 med DENSO ( 170HK)

Har ett knackande ljud ifrån vänster hjulhus.
Diesel ljud.
verkar dock bara vara vid 1 cylinder.

Öppnar jag motorhuven så är det inte så jätte högt, men har man örat vid hjulhuset så låter det mer.
Stänger jag av motorn så låter det ungefär som en plåtbit som slammrar till.

Så kan det vara vevlagret?

Har bytt olja, bytte till en mineral denna gång 10w-40 och hr kört 10 mil. Men det är samma.

Hur akuta är dessa problem.
En motor på lagabasen lär kosta runt 5000kr + montering ( hur mycket)
Och att få felet lagat hos verkstad vågar man väl knappast fråga...

När man pratar vevlager, är det lagerskålar man pratar om?
Men kan man byta lagerskålar utan att ta bort motor.
Palla upp bilen, bort med oljetråget och sedan ta bort udnerifrån?

Mvh
Andreas
av *pettson*
Andreasace skrev:Är en v70-99 med DENSO ( 170HK)

Har ett knackande ljud ifrån vänster hjulhus.
Diesel ljud.
verkar dock bara vara vid 1 cylinder.

Öppnar jag motorhuven så är det inte så jätte högt, men har man örat vid hjulhuset så låter det mer.
Stänger jag av motorn så låter det ungefär som en plåtbit som slammrar till.

Så kan det vara vevlagret?

Har bytt olja, bytte till en mineral denna gång 10w-40 och hr kört 10 mil. Men det är samma.

Hur akuta är dessa problem.
En motor på lagabasen lär kosta runt 5000kr + montering ( hur mycket)
Och att få felet lagat hos verkstad vågar man väl knappast fråga...

När man pratar vevlager, är det lagerskålar man pratar om?
Men kan man byta lagerskålar utan att ta bort motor.
Palla upp bilen, bort med oljetråget och sedan ta bort udnerifrån?

Mvh
Andreas
Det låter märkligt att du hör ljudet på vänster sida om det är lagerljud ifrån en vevstake?
Du har nämligen växellådan där och den brukar väsnas. Låt en vän trampa ned kopplingen åt dej för att höra om ljudet upphör.
Upphör inte ljudet så måste du få det lokaliserat om det är upptill eller nedtill
Upptill är det tryckare dom kan bli punkterade och ska naturligtvis bytas så fort det går. Men trots allt är det inte sekund akut.
Nedtill har du vevstakslager som kan gå ned sej och då ska du inte köra en enda meter till.
Har du dessutom ett lager som är dåligt är dom andra förmodligen inte särskilt vackra heller.
Att det skramlar till när du stänger av är ingen höjdare heller, men som sagt kolla VAR det skramlar till.
Gick ut nu vid -2grader. Kallstartade, inget direkt knackande ljud.
Men samma ljud vid avstängning.

Ska nog dokumentera så man vet när det uppkommer.

Filmade tidigare ljudet i GDSen efter oljebytet.

Sedan hur likt ljudet är verkligheten är svårt att säga,
Andreas123 skrev:Man såg tydligt i oljan när jag tappade ur den att de var havererat,glittrade och var grå aktiktgt.Men du kanske inte tänkte på de när du tappa ur oljan.
//Andreas
Oljan var svart som en skulle, inte grå eller glitter spån.

Har inte haft någon som kunna hjälpa mig ang koppling, men ska hitta ngt tungt att ställa där så ska jag se vad som händer

Bild

All olja
Bild

Efter 5 liter Biltema Oil flush och 10 min tomgång
Bild
av *pettson*
Misstänker man lagerhaveri så är väl en invändig motortvätt det absolut sista man ska använda. Det är det absolut värsta en motor kan utsättas för. Att späda oljan med slitna lager (vilket dom garanterat är på grund av miltalet) är det säkraste sättet att döda motorn. Att lägga i tjockare olja än normalt är nästan lika effektivt. Man bör ha klart för sej att vevstakslagren i dessa motorer INTE har några knap som håller fast dom. Försvinner spänsten i ett lager för att det går trögare av någon anledning så roterar det med direkt.
Nedan 850GLT 92 års modell som servats regelbundet på volvo. Miltal: 26000 mil. Bytt olja till 20W50 och minus 2 grader ute vid starten. Körde ca 1500 meter innan han stannade.
Tre vevstakslager utmärkte sej.
Staklager 1 mindre bra.
Bild
Staklager 2 har klarat sej skapligt
Bild
Staklager 4 har avlidit.
Bild

Självklart tror dom flesta att inte deras lager ser så slitna ut.
Nedan några av mina lager vid 40000 mil på min gamla T5motor. Motorn fungerade utmärkt men drog olja. När man öppnade såg man att den var inte särskilt fräsch.
Bild
Bild
Bild
Ventiltätning som en bakelitbakelse med ett jättehål i. Tätar förmodligen bra med 80w90 olja eller något.
Bild
Startade motorn när jag ska åka hem från jobbet. Inget knackande.
Krö hem, ca 1.5mil.
Knackar.
Tryckte örat mot vänster strålkastare oc hör ljudet gaska tydlgt därifrån.

Så nublir det att försöka lokalisera vart ljudet kommer ifrån. ppe eller nere vid moton.

Men hur gör man det enklast?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]